Xenoblade Chronicles 2: essee

Tällä kertaa blogissa on vuorossa hieman erilainen postaus. Erinäisistä syistä päädyin kirjoituskurssilla raapustamaan esseen Xenoblade Chronicles 2:sta ja ajattelin, että voisin oikeastaan jakaa tuon tuotoksen myös täällä blogin puolella. Kuvia alkuperäisessä esseessä ei ollut vaan ne lisäsin jälkikäteen piristämään blogipostausta.


Onnistunut markkinointi eli miten Xenoblade Chronicles 2 lämmitti sydämeni



Astun Alrestin maailmaan eräänä tammikuisena iltana. Eteeni maalautuu pilvien peittämä maailma, jonka pinnalla vaeltavat valtavat titaanit. Nuo ikiaikaiset olennot ovat kuolevaisten elinehto, sillä pilvikerroksen alla oleva maa on elinkelvotonta. Titaanien selissä sen sijaan kukkii monipuolinen ja rikas luonto, joka takaa turvan kuolevaisille asukkaille. Vaan ei enää kauan. Titaanit ovat alkaneet kuolla ja elintila käy vähiin. Jonkun on avattava kuolevaisille ovi maailman keskellä sijaitsevaan maailmanpuuhun, paratiisiin, josta heidät on aikoinaan karkotettu.

Xenoblade Chronicles 2 on Monolith Softin kehittämä ja Nintendon julkaisema videopeli, joka ilmestyi länsimaissa joulukuussa 2017. Sen maailma on massiivinen ja tarjoaa tekemistä sadoiksi tunneiksi, jos pelaaja haluaa suorittaa pelissä kaiken mahdollisen. Pelin varsinaisen tarinaosuuden pystyy kuitenkin pelaamaan lyhyemmässä ajassa. Aloitin pelin pelaamisen tammikuussa ja juonellisesti olen ohittanut pelin puolivälin mutta paljon tekemistä on vielä edessä. Peliaikaa on kulunut enemmän erilaisten sivutehtävien tekemiseen, esineiden keräilyyn, maailman kartoittamiseen ja omien pelihahmojen kykyjen kehittämiseen kuin pelkän tarinan seuraamiseen.

Nykyään on enemmän sääntö kuin poikkeus, että peleihin tehdään maksullista lisäsisältöä, joten pelin pelaaminen ei välttämättä pääty siihen, kun sen on ensimmäisen kerran läpäissyt. Luonnollisesti julkaisija toivoo, että pelaajat raottavat lompakkoaan ja hankkivat myös lisukkeen, joka peliin on tarjolla. Kerron nyt, miten Xenoblade Chronicles 2 herätti lisäsisällön ostohaluni ja nostan esille myös pelin, jonka markkinointi meni kohdallani täysin pöpelikköön.

1 Pelin herättämä fiilis vaikuttaa Visa-kortin vingahduksiin


Videopeliala on kovaa ja kylmää bisnestä, jossa tunteilulla ei ole sijaa. Pelejä ilmestyy vuosittain sellaisia määriä, ettei kukaan pysty pelaamaan kaikkia. Vaikka itse harrastan lähinnä yhtä peligenreä, japanilaisia roolipelejä, en mitenkään pysty ostamaan, saati pelaamaan jokaista genren sisällä ilmestyvää yksilöä. Pelintekijät kilpailevat pelaajien suosiosta ja yrittävät samalla nyhtää tuotteistaan parhaan mahdollisen hinnan, mikä voi olla toisinaan hankala yhtälö. AAA-luokan pelien valmistus on kallista, joten hinnalla kilpaileminen ei ole taloudellisesti kannattavaa. Tästä johtuen markkinointi kannattaa suunnata pelaajan kokemaan tunnetilaan. Jos minulla pelaajana on niin sanotusti hyvä fiilis pelistä ja sen tekijöistä, olen valmis maksamaan jokusen euron lisää.

Omalla kohdallani Xenoblade Chronicles 2:n markkinointi on onnistunut. Maaliskuun alkupuolella peli sai ilmaisen päivityksen, jonka tärkein uutinen oli New Game+ -tilaan tulevat uudet ominaisuudet. Pelaaja voi nyt uudella pelikerralla kehittää hahmojaan pidemmälle, värvätä blade-hahmoikseen Torna-organisaation jäseniä ja toisaalta lähettää Pyran ja Mythran suorittamaan sellaisia tehtäviä, joiden pariin heitä ei ole aiemmin pystynyt päästämään. Peliin tehtiin myös parannuksia, jotka tulevat käyttöön jo ensimmäisellä pelikerralla. (Nintendo 2018) Koin päivityksen lämpöisenä nyökkäyksenä Nintendolta ja Monolith Softilta pelaajan suuntaan.

Sen sijaan suosikkipelisarjani Final Fantasyn tuoreimman osan markkinointi on aiheuttanut minussa vain ärtymystä. Square Enix -yhtiön Final Fantasy XV oli kehityslimbossa kymmenen vuotta mutta julkaistiin niin rikkonaisena, että korjauspäivitys piti ladata samalla, kun pelin ensimmäisen kerran aloitti. Kaiken lisäksi osa tarinastakin tuntui puuttuvan ja tätä puolta on paikattu maksullisella lisäsisällöllä. Nyt yhtiö on tuonut markkinoille kokonaan uuden, niin ikään maksullisen, version pelistä, johon tulee lisää tarinallista sisältöä (Square Enix 2018). En voi välttyä ajattelemasta, että pelaajan lompakolla ollaan silkasta ahneudesta ja laiskuudesta. Vaikka Final Fantasy pelisarjana on suuri rakkauteni, tässä kohtaa näytän sen tuoreimmalle edustajalle keskisormea. En pidä tavasta, jolla peliä on markkinoitu ja koen tulleeni huijatuksi.

Paitsi ilmaisen lisäsisällön tarjoamista, arvostan myös Xenoblade Chroniclesissa sitä, että se tuotiin markkinoille valmiina ja kokonaisena tarinana. Täydellinen sekään ei ole mutta sen kauneusvirheet eivät riko peliä. Minulle on syntynyt tunne, että peli tarjoaa rahalle vastinetta, vaikken koskaan hankkisi sen lisäsisältöjä. Sen sijaan Final Fantasy XV jäi mieleen aukkoisena tarinan raakileena, joka kaipaa vielä lihaa luidensa ympärille. Maksoin pelistä täyden hinnan mutten saanut täyttä peliä.

2 Xenoblade Chronicles 2 saa janoamaan lisää


Myönnettävä on, että odotan jo Xenoblade Chronicles 2:n loppuvuodesta ilmestyvää tarinallista lisäsisältöä (Nintendo 2018). Vaikka peli tarjoaa kokonaisen ja ehyen tarinan, se on pitänyt minut niin hyvin otteessaan, etten itse raaskisi päästää irti. Haluan ostaa tarinallisen lisäsisällön itselleni, koska nautin alkuperäisestä tarinankerronnasta toisin kuin Final Fantasy XV:n kohdalla, jossa lisäsisältö olisi hankittava ymmärtääkseen edes alkuperäistä tarinaa kunnolla. Niin Final Fantasy -fanityttö kuin olenkin, on minun sanottava, että tällä kertaa sydämeni sai sykähtämään Xenoblade-sarjan tuorein edustaja.

Niinpä jätän Final Fantasy XV:n pölyttymään hyllyyn ja suuntaan virtuaaliset askeleeni takaisin Alrestiin. Edessäni on uusi titaani, jonka selässä vallitsee ikuinen, karu talvi. Kylmät väreet vilistävät pitkin ihoani, kun tuuli huojuttaa pelihahmojeni hiuksia ja lunta pölähtää ilmaan. Kohotan miekkani ja valmistaudun taisteluun seuraavaa vihollista vastaan. Jonain päivänä vielä kapuan maailmanpuuhun ja selvitän, ovatko tarinat paratiisista totta.

Lähteet


Nintendo 2018. Monolith Soft's Tetsuya Takahashi reveals new Xenoblade Chronicles 2 update information. Viitattu 27.3.2018 http://www.nintendo.co.uk/News/2018/February/Monolith-Soft-s-Tetsuya-Takahashi-reveals-new-Xenoblade-Chronicles-2-update-information-1338196.html

Nintendo 2018. Xenoblade Chronicles 2 Expansion Pass. Viitattu 30.3.2018 https://xenobladechronicles2.nintendo.com/dlc/

Square Enix 2018. Royal Edition. Viitattu 27.3.2018 https://www.finalfantasyxv.com/en/royal-edition




Seuraa myös somessa!

https://www.instagram.com/levelupblogi/ https://twitter.com/Afeni84


https://www.pelit.fi/

Ei kommentteja