Kommentteja Gamereactorin artikkeliin

Ihan alkuun sellainen huomautus, että kysely näyttää nollaantuneen. En tiedä, mistä syystä. En nimittäin ole itse siihen koskenut O_o Joka tapauksessa jo annetut äänet eivät siinä näy. Harmillista.

Enivei, äänestelkää sinne jotain. Voipi olla, että se vaikuttaa siihen, mitä postailen blogiin joulukuussa. Minulla on jotain ajatuksia asian suhteen, mutta olen vielä hieman epävarma, mitä kannattaisi tehdä.



Sitten taas asiaan. Nimittäin Gamereactorissa on Jonas Mäen pitkä artikkeli Final Fantasyista. Ainakin minulle se oli mieleistä luettavaa, joten eiköhän se ole sitä muillekin. Käykää ihmeessä kurkkaamassa:

Final Fantasy - saaga ilman loppua (osa 1)

Final Fantasy - saaga ilman loppua (osa 2)

Hieman ehkä tökkäisi seiskan hehkuttaminen, mutta ymmärrän sen kyllä kuuluvan kuvioon. Seiska oli aikoinaan menestys ja moni kyseistä peliä vieläkin ihailee suurella innolla. Ja onhan se hyvä peli, omasta mielestäni se ei vain ole niin hyvä kuin monet väittävät.

Artikkelissa oli joka tapauksessa muutama kohta, jotka pistivät minut virnuilemaan niin leveästi, että on pakko heittää tähän lainauksia. Kommentoin myös lainaamiani kohtia, jotta tässä olisi jotain järkeä. Eihän ole mitään ideaa pelkästään napata toisen tekstiä käyttöönsä... artikkeli nimittäin herätti minussa ajatuksia, joten voin hyvin jakaa ne teidän kanssanne :)

"Euroopassa pelin amerikkalainen julkaisu synnytti valtavan kysynnän import-peleille, adaptereille ja laittomille kopiointilaitteille. Ihmiset halusivat päästä pelaamaan Final Fantasya ja pelin julkaisematta jättäminen loi hedelmälliset markkinat piratismille. Voidaankin syyllä sanoa, että Nintendo ja Square itse auttoivat synnyttämään haitan, jonka kanssa he saivat painia jatkuvasti vuosien kuluessa." [Final Fantasy IV:sta]

Melkein tekisi mieli väittää, ettei Square kyllä ole ottanut opiksi vieläkään. Jos tuohon maailmanaikaankaan ei onnistuttu pitämään peliä pois eurooppalaisten näpeistä, miten se muka onnistuisi nykyäänkään? Fakta on, että piratismi kukkii, jos jotain peliä ei voi laillisesti saada käsiinsä. FF-peleillä on faneja ympäri maailmaa, mutta silti joitain jätetään julkaisematta USA:ssa ja Euroopassa... mutta fanit keksivät keinot.

Okei, minä en tiedä, miten paljon maksaa tuoda peli Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoille. Ehkä tosiaan on niin, että kustannukset ylittävät voitot ja piratismista koituneet tappiot... tosin voidaanko niitä tappioiksi laskea, jos voittoa ei edes alun perin haluttu kääriä?

Minua ainakin joka tapauksessa sylettää se, ettei pelejä voida meille tuoda myyntiin. Minulle kelpaisi hyvin japaniksi puhutut ja ihan vain enkuksi tekstitetyt versiot. En tarvitse ääninäyttelyä englanniksi. Mutta ei, niin ei.

Toki Internetin aikakaudella on onneksi mahdollista tilailla pelejä ulkomaailma, joskin toisinaan ne tulevat kovin kalliiksi. Esim. Zodiac Job System postikuluineen oli sen verran hinnakas, että jäi tältä neidiltä tilaamatta. Onneksi peli kuitenkin tuli vastaan Japanin reissulla ja se saatiin FF-kokoelmaamme sitä kautta hankittua.

"Väittäisin myös, että nelonen oli se peli, jossa Square sai esimakua pitkistä välivideoista. Tekniikka ei vielä sallinut esirenderöityjä videoita, mutta tarina vei pelaajaa tiukemmin kohti pelintekijöiden haluamaa suuntaa. Valinnanvaraa vaikuttaa tarinan kulkuun oli vähemmän, mutta toisaalta hyvin kirjoitettu tarina iski syvälle sieluun ja pelihahmojen kuolema teki oikeasti pahaa."


Täytyy sanoa, että tämä on yksi asia, mitä rakastan Final Fantasyissa. Minua ei haittaa, etten voi juurikaan vaikuttaa juonenkäänteisiin, sillä olen story hunter. Rakastan hyviä tarinoita ja niitä nämä pelit ovat tarjoilleet minulle jo pitkään.

Hyvät tarinat ja hahmot ovat erinomainen syy rakastaa Final Fantasyja.

"Final Fantasy V jäi siten vain japanilaisten iloksi siitäkin huolimatta, että Hironobu Sakaguchi piti sitä parhaimpana pelinä sarjassaan ja omana suosikkinaan aina Final Fantasy IX:ään asti. Japanissa peli olikin järjettömän suosittu. Maan hallitus jopa anoi Squarea julkaisemaan pelin viikonloppua, etteivät koululaiset käyttäisi koulupäiväänsä kauppojen edessä jonottamiseen. Me, jotka asuimme Japanin ulkopuolella, emme ennen Internetiä olisi edes tienneet pelistä ilman pelilehtiä ja importeja myyviä myyntipalstoja, joilla puhuttiin kaikkein aikojen parhaasta roolipelistä."

Anteeksi kamalan pitkä lainaus, mutta tämä oli minulle aivan uutta tietoa! Myönnettäköön, etten ole vitoseen liittyviä juttuja lueskellut netistä tai muualtakaan kovin paljon. Olen jotenkin aina ajatellut, että se on ollut vähän sellainen unohdettu osa nelosen ja kutosen välissä, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä. Japanissa ei taida näin ainakaan olla.

Itselläni on ollut vitosen pelaamisen kanssa älyttömän paljon huonoa tuuria. Niin huonoa, että siitä saisi kokonaan oman blogimerkintänsä. Tästä syystä en ole itse peliinkään perehtynyt kovin laajasti. Nyt kuitenkin syttyi jonkinlainen lamppu päässä... ehkä jossain vaiheessa pitäisi taas yrittää aloittaa se alusta ja toivoa, ettei pelikoneeni räjähdä tai jotain *koputtaa puuta*

"Päähenkilöinä toimivat Tetsuya Nomuran suunnittelemat ihmishahmot. Tämän rakkaus kummallisiin vermeisiin johti esimerkiksi pyssymiekka-Gunbladen luomiseen Squallille, joka näytti androgyyniltä cowboylta vaatteissa, joita edes Lady Gaga ei laittaisi päälleen." [Final Fantasy VIII:sta]

Eipä paljon parempaa vertausta olisi voinut keksiä. Tai siis en voisi juuri enempää samaa mieltä olla. Tuohon soppaan kun lisää herran luonteenlaadun, on vaikea käsittää, mikä kyseisessä hahmossa viehättää. Tosin hänelläkin on faninsa, joten jotain hänessä täytyy olla. Minuun hän ei iske, mutta olisi oikeastaan aika mielenkiintoista kuulla, mikä hänessä on sellaista, että hän vie joiltakuilta jalat alta.

"Final Fantasy X oli toinen vedenjakaja sarjassa. Charmikkaan fantasian tai kiinnostavan steampunkin sijaan peli oli teinitrendikäs. Monet vanhat fanit eivät saattaneet sietää päähahmo Tidusta, mutta kaikesta huolimatta peli oli suurmenestys."

"Final Fantasy IX:n mustat maagit, ränsistyneet kylät ja komedia tuntuivat kovin kaukaisilta suupaltti Tiduksen juostessa ympäriinsä suitsuttamassa omaa omalaatuisuuttaan."


En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että FFX olisi "teinitrendikäs", mutta ehkäpä Mäki on oikeassa. Olin itsekin aika nuori, kun peli ilmestyi, joten ehkä sen takia tuollainen näkökulma ei edes mieleeni juolahtanut. Jokin pelissä silti tökkäisi.

Ja kenties se jokin oli juurikin Tidus. Artikkelia lukiessa minulle tuli vahvasti fiilis, että kuulun nimen omaan tähän koulukuntaan, johon tietyt uudistukset eivät iskeneet sitten yhtään. Kasistakin on mainittava se, että minua harmitti scifi-linjaus sen kohdalla, seiskassa oli jo tarpeeksi. Ysin fantasiamaisuuteen ihastuin sen sijaan täysin. Kymppi oli uusi pettymys.

Ja Tidus. Tidus. Tidus. Tidus. Se pahuksen TIDUS.

Tosin FFX varmasti toi sarjalle uusia faneja ihan kiitettävästi, koska se todella menestyi. Ysihän ei koskaan vastaavaa suosiota saavuttanut, mikä on minusta aivan käsittämätöntä. Ehkä tykkään vain valtaosan mielestä oudoista jutuista.

"Lisäksi jos uusien konsolien tehot jälleen kerran lumoavat yhtiön luovat sielut, voi olla että saamme odottaa Final Fantasy XV:ttä vielä pitkän ajan.Täytyy vain toivoa, että Square Enix malttaa ennen uusia jatko-osia selvittää nykyiset kehityssolmut. Vuosien tieteistarinoiden ja verkkopeliharhailuiden jälkeen voisi olla aika palata sarjan juurille kunnon vapaaseen fantasiaseikkailuun."

Kyllä! Tätä komppaan täysin! Minäkin toivoisin vähemmän scifiä ja länsimaalaisuutta sekä enemmän vapautta ja fantasiaa. Haluan satumaisemia, ilmalaivoja, ihania hahmoja ja tarinoita, juurille paluuta. Square tuntuu harhailevan melkoisessa suossa kaiken maailman projektiensa kanssa, mutta silti sisälläni kytee yhä pieni toivo, että viidestoista osa olisi taas minun mieleeni. En vain haluaisi joutua odottamaan sitä älyttömän kauan.

Ei kommentteja