Kun pelasin Final Fantasy XII:n ensimmäisen kerran läpi, pidin pelikokemuksestani päiväkirjaa IRC-Gallerian blogissa. Päätin tehdä saman uudestaan The Zodiac Age -version yhteydessä. Todennäköisesti en kuitenkaan tällä kertaa kirjaa päivän tarkkuudella saavutettuja tasoja vaan keskityn kokemukseen kokonaisvaltaisemmin. Kuulostipas hienolta, hah!
Pelin ilmestymiseen on nyt suurin piirtein 1,5 viikkoa ja näppejä polttelee jo aika hyvin. Siispä pohdiskelin tulevia ammattivalintojani.
Toisin kuin International Zodiac Job Systemissä, The Zodiac Agessa pelaajan on mahdollista valita jokaiselle hahmolle kaksi ammattia. Tämä tarkoittaa, että kaikki 12 ammattia saa käyttöönsä yhdellä pelikerralla. Minusta uudistus on hyvä, mutta ilmeisesti osa on pitänyt sitä turhana helpotuksena. Noh, meitä on moneen junaan. Minusta pelin uudelleenpelattavuus säilyy ilman ammattien hilloamistakin, joten olen vain iloinen pystyessäni tekemään hahmoistani monipuolisempia jo heti kättelyssä. Grindaamistahan se varmasti tarkoittaa, koska ainakaan ennen lisenssipisteet eivät suoranaisesti tipahdelleet syliin.
Pelistä löytyvät ammatit
Listasin The Zodiac Agesta löytyvät ammatit alle. Yritin myös hieman avata niitä siltä varalta, että ne ovat vieraita jollekulle.
Huom! Selitykseni perustuvat kokemuksiini International Zodiac Job Systemin parissa, joten joitain juttuja on tähän uuteen versioon voitu muuttaa.
Huom! Selitykseni perustuvat kokemuksiini International Zodiac Job Systemin parissa, joten joitain juttuja on tähän uuteen versioon voitu muuttaa.
Shikari
Shikari (eli käytännössä ninja) käyttää aseinaan tikareita ja ninjamiekkoja. Lisäksi hänellä on käytössään kilvet ja kevyet haarniskat. Hän on erittäin nopea ja hyvä väistelijä, voisi ehkä toimia jopa kakkostankkina. Tosin shikari ei kestä kovinkaan hyvin iskuja silloin, kun hän osuman ottaa, joten kannattanee laittaa samaan tiimiin valkoisen maagin kanssa.
White Mage
White Mage eli valkoinen maagi on joukon parantaja ja käyttää sauvoja (rod) taikomiseen. Suojauksena hänellä on mystinen haarniska. Luonnollisesti valkoinen maagi on joukon paras suojaus- ja parannusmagiassa, mutta hänen taikansa tekevät myös reilusti lämää epäkuolleille vihollisille. Eturivin ottelija hän ei ole vaan valkoinen maagi on parempi pitää taistelussa taka-alalla.
Uhlan
Uhlan vastaa monista Final Fantasyista tuttua dragoonia ja taistelee keihäitä käyttäen. Hänellä on raskas haarniska suojanaan. Uhlan tekee erittäin hyvin fyysistä lämää vihollisiin ja oppii hitusen mustaa magiaakin, mutta toisaalta tekee sillä melko huonosti lämää.
Machinist
Machinist on käytännössä ampuja ja näin ollen käyttää ampuma-aseita. Haarniskat ovat kevyitä. Machinist oppii myös hieman aikamagiaa, mikä onkin hyvä, sillä kyseessä on pelin hitain ammatti.
Red Battlemage
Red Battlemage eli punainen taistelumaagi on pelin jokapaikanhöylä. Hänellä on aseenaan sotanuija ja suojauksena kilvet ja mystiset haarniskat. Hän tekee kohtuullista fyysistä lämää, mutta osaa myös kohtalaisesti valkoista ja mustaa magiaa. Punainen maagi oppii myös salaista (arcane) magiaa.
Knight
Knight eli ritari taistelee miekoilla ja suojautuu sekä kilvellä että raskaalla haarniskalla. Ritari tekee hyvin lämää, mutta osaa myös puolustautua, joten hän sopii tankkihahmoksi. Ritari pystyy oppimaan myös jonkin verran valkoista magiaa. Ritari on melko hidas liikkeissään.
Monk
Monk eli munkki voi taistella seipäillä ja käyttää kevyitä haarniskoja. Munkilla on paljon healtia ja hän tekee myös hyvin fyysistä lämää. Munkki oppii myös jonkin verran suojaavaa ja parantavaa magiaa.
Time Battlemage
Time Battlemage on aikamagiaa käyttävä taistelumaagi, lyhyemmin aikamaagi, koska se nyt vain istuu paremmin suuhun. Hän käyttää aseinaan jalkajousia ja haarniskana raskasta haarniskaa. Aikamaagi on erittäin nopea (yllätyyys!) ja voi jalkajousessaan hyödyntää ammuksia, jotka aiheuttavat vihollisille erilaisia status efektejä. Aikamaagi kannattaa pitää kaukana lähitaistelusta.
Foebreaker
Foebreaker murtaa vastustajan puolustuksen ja käyttää aseinaan vasaroita ja kirveitä sekä suojaukseen kilpiä ja raskaita haarniskoja. Hyvin osuessaan foebreaker tekee paljon vahinkoa vihollisiin, mutta kirveiden tekemä lämän määrä on kovin ailahtelevainen.
Archer
Archer on nimensä mukaisesti jousiampuja ja käyttää kevyitä haarniskoja. Jousiin on mahdollista saada nuolia, joihin on liitetty jokin elementti. Archer kestää huonosti vahinkoa eikä luonnollisesti sovi lähitaisteluun.
Black Mage
Black Mage eli musta maagi käyttää sauvoja (staves) aseinaan ja mystisiä haarniskoja suojanaan. Black Mage hyökkää erilaisilla loitsuilla, joista monissa on jokin elementti. Black Mage kestää huonosti fyysistä lämää eikä siten sovellu lähitaisteluun.
Bushi
Bushi eli ehkä monille tutummin samurai taistelee katanoilla ja käyttää mystisiä haarniskoja. Hänelle käyvät myös Genji-haarniskat. Samurain kombottamistaito on lyömätön eli hän saattaa yhdellä vuorolla tehdä lukuisia iskuja. Hän oppii myös hieman mustaa magiaa.
Ammatinvalinnan haasteita
Olen jo hyvän tovin pohdiskellut, mitkä ammatit valitsen kullekin pelihahmolle. Totta kai tämän päätöksen voisi jättää myös siihen, kun korkkaa pelin (ja voi myös olla, että tuolloin muutan suunnitelmiani lennossa), mutta näitä on hirveän kiva miettiä ennakkoon.
Valintani eivät välttämättä ole niitä kaikkein optimaalisimpia, joten jos haluat maksimoida ammateista saatavat hyödyt suhteessa hahmon luontaisiin ominaisuuksiin ja kakkosammattiin, kannattaa kaivella netistä jokin kunnollinen tutoriaali. Minä menen enemmän "tämä vaikuttaa kivalta" -linjalla enkä pyri täydelliseen suoritukseen.
Ja tässäpä tällä hetkellä hyvältä kuulostava suunnitelma:
Balthier
Machinist + Time Battlemage
Machinist on kaikkein hitain tekemään mitään, mutta jos sen ammatin yhdistäisi aikamaagiin, voisi sitä kautta saada lisää nopeutta. Toki machinist oppii aikamagiaa muutenkin jo hieman, mutta siitä huolimatta kallistuisin tämän yhdistelmän hyödyllisyyteen. Ei välttämättä tee kovin korkeaa fyysistä vahinkoa.
Balthier on ilmapiraatti ja sen takia miellän hänen aseekseen nimenomaan ampuma-aseen. Ampuja on kuitenkin pelissä jostain syystä tuskaisen hidas, joten sen takia haluan hänelle kakkosammatin, joka hieman torjuu tätä puolta. Aikamaagi pystyy pelin loppupuolella pitämään itsensä (ja muutkin) koko ajan nopeutetussa tilassa Haste-taian avulla. Toisaalta Balthierin kakkosammatiksi voisi sopia myös shikari, mutta haluan oikeastaan pitää hänet pitkän matkan taistelijana.
Fran
Archer + Black Mage
Archer ja black mage ovat kummatkin pitkän matkan taistelijoita. Elementtinuolilla on mahdollista tehdä maagista vahinkoa, mutta toisaalta suurempaa vahinkoa saa aikaan korkean tason mustalla magialla. Heikkoutena Fran ei pärjää lähitaistelussa ja todennäköisesti ei ole kovin iskunkestävä.
Franin aloitusase alkuperäisessä Final Fantasy XII:ssa on jousi, joten jousiampuja tuntui hänen kohdallaan luonnolliselta ratkaisulta. Haluan oikeastaan pitää myös Franin pois eturivistä, joten musta maagi oli näppärä valinta kakkosammatiksi. Olen myös ficeissäni kirjoittanut Franin käyttävän jousia ja mustaa magiaa taisteluissa, joten tavallaan en edes osaa ajatella häntä toisenlaiseen rooliin. Tiedän, olen rajoittunut.
(Toisaalta myös bushi voisi olla Franille kiva ammatti...)
Basch
Foebreaker + Uhlan
Ainakin alkuperäisessä Final Fantasy XII:ssa vasarat ja kirveet olivat melko epäluotettavia aseita, jotka saattoivat välillä tehdä todella vähän vahinkoa viholliseen. Tämä ongelma kumotaan ottamalla toiseksi ammatiksi uhlan, joka käyttää keihäitä. Lisäksi molemmat ammatit tekevät hyvin fyysistä vahinkoa, joten yhdistelmällä vahingon määrän luulisi vielä vahvistuvan. Porukan paras fyysisen lämän tekijä siis.
Basch voisi olla ritari, mutta oikeastaan haluan tehdä hänestä vielä vähän kovemman lähistelijän. Siksi murtajan ja keihästäjän yhdistelmä tuntuu sopivalta. Se tekee hänestä kovan taistelijan, joka voi suojella prinsessaansa.
Ashe
Knight + Bushi
Knightilla on korkea puolustus, mutta hän tekee myös hyvin fyysistä vahinkoa. Bushi puolestaan komboaa iskuja erittäin hyvin. Knightin kautta oppii hieman parantavaa magiaa ja Bushin kautta mustaa magiaa, joten tarvittaessa tällä yhdistelmällä voi toimia sekä toissijaisena parantajana että taikojana. Todennäköisesti jossain määrin kuitenkin hidas.
Ashe on ehkä prinsessa, mutta hän osaa myös taistella. En osaa ajatella häntä takarivin taikojana vaan kohtaamaan viholliset miekka kädessä, siispä ritarin ammatti sopii hänelle. Bushi sopii kuvaan mielestäni myös.
(Toisaalta voisin napata Franille Bushin ja antaa Ashelle tilalle joko Archerin tai Black Magen. Voi tätä valintojen vaikeutta!)
Penelo
White Mage + Monk
White mage on luonnollisesti pelin paras parantaja, mutta kaataa myös epäkuolleet kumoon. Munkilla on korkeat terveyspisteet ja kohtuullinen taito väistellä vihollisten iskuja, mistä on varmasti hyötyä taistelun tiimellyksessä parantaessa. Heikkous tässä yhdistelmässä on, että Monk on lähitaistelija ja White Mage taas yleensä pysyttelee taustalla.
Penelo haaveilee tanssijan urasta, mutta Revenant Wingsissä hän on myös parantaja. Halusin jollain tapaa yhdistää nämä puolet. Tanssijan ammattia ei kuitenkaan ole tarjolla, mutta ajattelin Monkin olevan tavallaan lähellä sitä (älkää kysykö, mistä tämä mielikuva on tullut, en tiedä). White Mage puolestaan on luonnollinen valinta RW:n perusteella.
Vaan
Shikari + Red Battlemage
Shikari on nopea ja tekee
hyvin komboiskuja ja osaa myös väistellä. Red Battlemagen kautta voidaan
laajentaa valkoisen magian osaamista ja lisätä joukkoon mustaa. Vaan voi
toimia toissijaisena parantajana, mutta toisaalta myös tankkina, joka
pystyy pitämään itsensä kunnossa. Ei välttämättä kuitenkaan kestä useaa
kovaa iskua.
Vaan on hieman tyhjä arpa minulle ja siksi
hänelle oli vaikea valita sopivia ammatteja. Hänelle jäikin käteen se,
mitä muilta jäi ylitse.
Näihin ratkaisuihin olen nyt tällä erää päätynyt pyöriteltyäni ammatteja mielessäni International Zodiac Job Systemin perusteella. Franin ja Ashen kohdalla olen ehkä kaikista epävarmin, joskin mietin myös, kuinka fiksu on yhdistää Penelolle White Mage ja Monk (mutku mä haluun!). Voikin olla, että vielä ehdin pyörtää pääni pariin kertaan ennen pelin ilmestymistä.
Seuraavat postaukset ovat päiväkirjani ajalta, kun ensimmäisen kerran pelasin läpi Final Fantasy XII:n. Ne ovat siis kymmenen vuoden takaa ja julkaistu alun perin IRC-Gallerian blogissa.
Joku vanhoja muistelee... (Osa I)
Joku vanhoja muistelee... (Osa II)
Joku vanhoja muistelee... (Osa III)
Lue myös (jos uskallat!)
Seuraavat postaukset ovat päiväkirjani ajalta, kun ensimmäisen kerran pelasin läpi Final Fantasy XII:n. Ne ovat siis kymmenen vuoden takaa ja julkaistu alun perin IRC-Gallerian blogissa.
Joku vanhoja muistelee... (Osa I)
Joku vanhoja muistelee... (Osa II)
Joku vanhoja muistelee... (Osa III)
Joko sinä olet suunnitellut ammattivalintojasi pelissä vai teetkö päätökset lennossa, kun tilanne eteen tulee?
Itseäni polttelee se tosiasia, että en tule ehtimään pelata Zodiac Agea vielä piitkään aikaan ruuhkavuosien ja työpaikan vaihtumisen jälkeen kesäloman puuttumisen takia (Onneksi kuitenkin saan aina välillä riivittyä jostakin aikaa tulevan Final Fantasy VI:n Let's Playn tekemiseen, tulossa vielä tämän kuun aikana :D). Mutta Zodiac Agen Collector's Edition pitäisi kohta kolahataa postilaatikkoon... tai siis kuriiri tuo :D
VastaaPoistaAuts. Se aina yhtä ikävää, kun aika ei riitä kaikkeen, mitä haluaisi tehdä. Onnittelut silti uudesta työpaikasta!
PoistaHieno homma, että aikaa on kuitenkin Let's Playn tekemiseen. :)
Itsellä onneksi alkaa juuri loma nyt, kun peli on julkaistu. Linkistä löytyy USgamerin valinnat henkilöiden ammateiksi http://www.usgamer.net/articles/10-07-2017-final-fantasy-xii-the-zodiac-age-guide-best-zodiac-jobs-for-each-character
VastaaPoistaKiitos kommentista ja linkistä! Siitä voi olla jollekulle lukijalle hyötyä, jos haluaa optimoida ammattivalintansa.
PoistaItse ajattelin pysyä oppaista erossa ja tehdä asiat omalla tavallani. :D