Pelaajan motivaatioprofiilin analyysi

Bongasin jokin aika sitten Peliaika-blogista mielenkiintoisen postauksen, jonka aiheena oli Gamer Motivation Profile -testi. Olen joskus aiemmin kyseistä testiä vilkaissut, mutta silloin en jaksanut siihen tarttua. Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja kävin testin tekemässä. Tulokset olivat... no, aika odotettuja.


Mikä on testin idea?


Gamer Motivation Profile -testi mittaa, mitkä asiat motivoivat kyseistä pelaajaa pelaamaan. Jokainen toki tuntee varmasti jo oman makunsa pelien suhteen, joten isoja ylläreitä se ei välttämättä tarjoa. Kivaa ajanvietettä se kuitenkin on ja antaa mahdollisuuden pieneen itseanalyysiin.

Testin kysymykset ovat englanniksi, mutta veikkaisin, ettei se suurimmalle osalle pelaajista tuota vaikeuksia. Kun kysymyksiin on vastattu, testi antaa tuloksia eri kategorioissa ja mittaa niitä prosentein, jotka kuvaavat, miten paljon kyseinen piirre pelaajaa peleissä motivoi.

Oma profiilini


 

Testi kuvaa minua rauhalliseksi, spontaaniksi, rentoutuneeksi, itsenäiseksi, tarinaan keskittyväksi ja käytännölliseksi pelaajaksi. Näistä sanoista hämmästyttää lähinnä tuo spontaani, koska sitä en yleisesti ottaen itseeni liittäisi. Haluaisin kyllä olla spontaani niin pelatessa kuin muutoinkin, mutta se on minulle erittäin vaikeaa. Olen hitaasti lämpiävää sorttia ja minun on saatava rauhassa mutustella asioita, ennen kuin teen päätöksiä.

Toimintakomponentit (9%)


Pelaajat, joilla on alhaiset toimintapisteet suosivat hitaasti eteneviä pelejä, joissa on rauhallinen miljöö.

Tavallaan pidän rauhallisista peleistä ja haluan opetella asiat kunnolla, mutta voin myös nauttia tiivistahtisesta taistelusta ja muista jännittävistä elementeistä. En vain halua, että ne läväytetään naamalleni välittömästi pelin käynnistyessä tai muutoin odottamattomasti (vrt. Final Fantasy XV Chapter 13).

Tuho (8%)


Korkeat pisteet saavat pelaajat tykkäävät räjäytellä peleissä asioita ja aiheuttaa kaaosta. Testi ei kerro, mistä alhaisen pistemäärän saaneet pelaajat tykkäisivät, mutta todennäköisesti jostain seesteisemmästä kuin räjähdyksistä. Minä en välitä ammuskella peleissä toisia pelaajia tai pelata ns. pahisten puolella, joten siinä mielessä en ole yllättynyt alhaisista prosenteistani.

Jännitys (17%)


Jännityspisteiden korkeus kertoo siitä, että pelaaja nauttii nopeatempoisesta ja intensiivisestä toiminnasta sekä haluaa tulla yllätyksi. Juu, ei kuvasta minua. Sain kuitenkin tästä osiosta tähän mennessä korkeimmat prosentit, mikä johtunee siitä, että tykkään kuitenkin siitä, että peleissä on hitusen jännitystä. Haluan kokemuksen olevan jotain muuta kuin arkista elämää ja kaipaan seikkailun fiilistä.

Sosiaaliset komponentit (4%)


Pelaajat, jotka saavat sosiaalisuudesta alhaisen prosentin, suosivat yksin pelaamista ja itsenäisesti toimimista.. Niin minä! Moninpelit aiheuttavat minulle usein jopa kohtuutonta stressiä ja ahdistusta niin paljon kuin niistä haluaisinkin pitää. Vaikka pelaisin kavereidenkin kanssa, koen hirveitä paineita omasta suoriutumisestani ja otan todella raskaasti omat mokani (muiden eivät haittaa niinkään). Yleensä kehitän vielä tähän päälle sellaisen "anteeksi, että olen olemassa" -asenteen, joka latistaa intoa entisestään. Jos taas joudun pelaamaan toisia pelaajia vastaan, saatan jopa hävitä tahallani, etten joutuisi jatkamaan toista kierrosta epämiellyttävässä tilanteessa.

Kun taas pelaan yksinäni, tilanne on aivan toinen (vaikka kaveri istuisi vieressä seuraamassa). Kyllä kirosanat toisinaan lentelevät, mutta mokat eivät tunnu samalla tavalla maailmanlopulta kuin porukassa pelatessa. Ragequiteja toki joskus tulee, mutta ne eivät ahdista. En koe niiden takia olevani jotenkin epäkelpo ja rasite muille, kunhan pihisen kiukusta hetken itsekseni. Pääasiassa yksin pelatessa fiilikseni on hyvä ja nautin tuosta laatuajasta omassa, hyvässä seurassani.

Kilpailu (8%)


Korkean prosentin saavat pelaajat nauttivat kilpailusta toisten pelaajien kanssa oli kyse sitten kaksintaisteluista tai tilanteista, joissa tiimit pelaavat toisiaan vastaan. Kyse voi olla myös siitä, että haluaa olla vaikkapa oman porukkansa paras parantaja.

Noh, mites minä sitten? Joo, totta kai haluan olla hyvä ja miksei paraskin. Tiedostan kuitenkin jo heti kättelyssä, etten ole. Itse asiassa taidan olla aika huono pelaaja (tai ainakin minulla on huono pelaajaitsetunto) verrattuna moniin kavereihini, jotka tuntuvat olevan ihan pro-tasolla kaikessa, mitä ryhtyvät pelaamaan.

Miksi siis kilpailla, kun ei kuitenkaan pärjää? Mieluummin haastan yksin itseäni ja pieksen omia saavutuksiani rauhassa.

Yhteisö (5%)


Jos tästä osiosta saa korkean prosentin, se tarkoittaa, että nauttii sosialisoimisesta pelaamisen aikana. Tällaiset pelaajat tykkäävät ryhmäytyä ja jutustella muiden pelaajien kanssa. He voivat kuulua isoon kiltaan ja tykkäävät työskennellä yhteisen päämäärän eteen.

Tämä on nyt vähän hassu juttu omalta kannaltani. 5% on tosi vähän pisteitä. Jos mietin elämää pelaamisen ulkopuolelta, nautin ihmisten kanssa yhteyksissä olemisesta introvertistä luonteestani huolimatta. Ja kyllä, viihdyn muiden pelaajien kanssa. Minä en vain halua pelata heidän kanssaan!

Luulen, että tämä liittyy siihen huonoon pelaajaitsetuntoon. Tämä ei ole kenenkään muun vika (jos joku kanssani pelannut nyt alkoi asiaa miettiä) vaan kyse on oikeasti minun korvieni välistä, joka ei aina toimi ihan niin kuin sen pitäisi.

Tavallaan nautin siis yhteisöön kuulumisesta ja haluan olla osa sitä, mutta sitten haluan kuitenkin eristäytyä omiin oloihini. Haluan syödä ja säästää sen kuuluisan kakun, joka tässä kohtaa toivottavasti ei ole valetta. Minulla on kiva määrä pelaavia kavereita, ja ehkä joskus jopa opin nauttimaan heidän kanssaan pelaamisesta.

Huippusuorituskomponentit (4%)


Matalan prosentin saanet pelaajat nauttivat siitä, että voivat olla pelissä spontaaneja ja suosivat pelejä, jotka ovat helposti lähestyttäviä ja antavat virheet anteeksi.

No, nyt ymmärrän, miksi se spontaanius oli kuvauksessani! En ajatellut sitä tuolla tavoin. Totta kyllä on, että suosin tavallaan tuttuja ja turvallisia pelityyppejä ja pysyn erossa armottomista ja strategia painotteisista peleistä, vaikka ne saattaisivat minua joskus tarinallisesti kiinnostaakin.

Haaste (6%)


Epäyllättävästi korkeat pisteet saavat pelaajat nauttivat haasteesta ja haluavat hioa pelitaitojaan huipulle saakka. Heille jokainen erittäin vaikea bossiottelu on innostuksen aihe.

Minun mielestäni haastetta saa kyllä olla, mutta en halua joutua koko ajan pakertamaan äärirajoillani. Toivon myös peliltä sitä, että kovat haasteet on taktikoinnin lisäksi mahdollista voittaa kovalla työllä eli vaikkapa grindaamalla hahmot niin sanotusti ylilevelille. Myönnän kuitenkin, että on aika jeba fiilis, kun voittaa vaikean taistelun, vaikkeivät hahmot olleet siihen vielä aivan valmiita. The Zodiac Agessa olenkin saanut nauttia tästä tunteesta, koska mielikuvissani elää yhä ajatus tietyistä bosseista hyvin vaikeina. Nyt olen voittanut ne kuitenkin, vaikka levelini eivät ole olleetkaan sitä kuin aiemmilla pelikerroilla. Kyse voi olla siitä, että osaan näissä taisteluissa jo taktikoida, tai sitten vain siitä, että peliä on helpotettu alkuperäisestä. Mutta samapa tuo, kun pelaaminen on kuitenkin nautittavaa.

Strategia (10%)


Pelaajat, jotka nauttivat tarkasta päätöksien teosta ja strategian suunnittelusta, saavat helposti korkeat pisteet tästä kohdasta. Minun prosenttini ei ole korkea, mutta se on korkeampi kuitenkin kuin monessa muussa osiossa.

Joissain peleissä tykkäänkin miettiä ja suunnitella strategioitani, esimerkiksi juuri Final Fantasy XII:n parissa. Kyseisen pelin osalta se johtunee siitä, että olen pelannut sitä paljon. Oikeasti taktikointiin perustuvista peleistä en sen sijaan jaksa innostua. Esimerkiksi Final Fantasy Tacticsissa en ole koskaan päässyt alkua pidemmälle, koska en vain jaksa. Sen tarina kyllä kiinnostaa kovasti...

Saavutuskomponentit (9%)


Pelaajat, jotka suhtautuvat rennosti pelien saavutuksiin (esim. trophyt) eivätkä erityisemmin huolestu sijoittumisestaan tai edistymisestään pelin parissa, saavat tästä osuudesta usein alhaisen prosentin.

Eipä juuri yllätä, haha! Tykkään kyllä kerätä saavutuksia tililleni, mutta minulle se ei ole mikään itsetarkoitus pelaamisessa. Ne tulevat, jos tulevat, enkä useinkaan jaksa nähdä erikseen vaivaa saadakseni jonkin virtuaalipystin. Harvoja poikkeuksia on osunut kohdalle, mutta ne ovat juuri sitä. Poikkeuksia.

Valmiiksi saaminen (20%)


Wuhuu, korkein prosenttini tähän mennessä! Korkean prosentin saavat haluavat suorittaa pelissä kaiken: tehdä jokaisen tehtävän, kerätä kaikki keräilyesineet ja selvittää jokaisen salaisuuden.

Jep, eli 20% ei todellakaan nosta minua tuohon ryhmään. Tykkään suoritella asioita ja nykyisin pyrinkin tekemään peleissä mahdollisimman paljon asioita jo ensimmäisellä (ja valitettavasti usein viimeisellä) pelikerralla. Jos jokin juttu tuntuu kuitenkin liian työläältä tai muuten hankalalta, jätän sen sikseen. En esimerkiksi koskaan suorittanut NieR: Automatassa Speedstar-sivutehtävää, koska se olisi vaatinut paitsi erinomaisia liikkumistaitoja ja kontrolloituja hyppyjä, myös pelihahmon nopeuskykyjen maksimointia. Liikaa säätöä, ei kiitos. Sama pätee joihinkin salaisiin bosseihin. En vain koe, että niiden voittaminen on kaiken sen vaivan arvoista.

Valta (9%)


Korkean prosentin saavat pelaajat haluavat tulla erittäin voimakkaiksi. He haalivat pelin parhaita aseita ja maksimoivat pelihahmonsa statseja.

Totta kai voimakkaat aseet ovat kiva juttu ja otan sellaisen vastaan, jos peli sen tarjoaa. Harvemmin kuitenkaan olen saanut haltuuni mitään superaseita ihan jo kunnianhimon puuttumisen takia. Zodiac Spearin tosin kävin hankkimassa alkuperäisessä Final Fantasy XII:ssa, mutta en oikeastaan pidä sitä erityisenä saavutuksena.

Pelihahmojeni statseista en juuri jaksa välittää. Siis totta kai kiinnitän niihin huomiota, mutta ne eivät ole minulle tärkein asia. Minun ei tarvitse tietää, miten saavutan optimaalisen tason, riittävän hyvä riittää minulle.

Luovuuskomponentit (21%)


Taas nousivat prosentit, mutten vieläkään pääse siihen joukkoon, joka luetaan korkeimpiin tuloksiin. Pelaajat, joilla on alhainen tulos, kuten minulla, suhtautuvat pelityyliinsä käytännöllisesti ja hyväksyvät pelin maailman sellaisenaan testailematta sen rajoja. Luovemmat tyypit pyrkivät joskus jopa muokkaamaan pelin maailmaa.

Sanoisin testin osuneen tässäkin hyvin oikeaan. Minun luovuuteni ei näy siinä, että testailen pelien rajoja. Otan maailman sellaisenaan ja nautin siitä, mikäli se on ylipäätään mieleeni. Toisaalta pelimaailmat kyllä herättävät minussa paljonkin luovuutta, mutta ammennan siitä kirjoitustyöhön. Se taas ei pelaamisessa näy.

Tutkiminen (13%)


Jos tästä osiosta saa korkean prosentin, se tarkoittaa, että pelaaja pelaa "mitä jos" -asenteella. Hän tutkii ja kokeilee, mitä pelissä tapahtuu, jos saman asian tekeekin eri tavalla tai jos vaikkapa pyrkii ulos maailman laidalta.

Tykkään kyllä tutkia pelimaailmaa ja saatan käyttää siihen paljon aikaa. Harvoin kuitenkaan jaksan metsästää bugeja, joiden avulla pääsisi esimerkiksi kartan ulkopuolelle. Minun "mitä jos" -asenteeni näkyy jälleen kerran kirjoittamisessa, jos esimerkiksi innostun raapustamaan fan fictionia suosikkipelistäni.

Suunnittelu / sommittelu (38%)


Ja prosentit sen kuin nousee!

Korkean prosentin saavat pelaajat tykkäävät ilmaista yksilöllisyyttään pelien maailmassa ja voivat esimerkiksi panostaa oman hahmon luomiseen huomattavasti aikaa. Toisaalta he voivat myös fiksata vaikkapa avaruusaluksensa ulkonäköä tai kaupunkinsa yksityiskohtia.

Omien hahmojen tekeminen onkin parasta, mitä esimerkiksi länsimaalaisista roolipeleistä tiedän. Tykkäsin siitä myös tosi paljon Final Fantasy XIV:ssä. Ongelmani onkin vain se, etteivät nämä pelit muiden elementtiensä vuoksi vedä minua niin kauhean vahvasti puoleensa.

Suunnitteluintoni painottuu myös hyvin vahvasti nimenomaan hahmoihin. Voin joskus saada jonkinlaisen sisustuspuuskan mikäli pelissä on mahdollista saada oma asunto, mutta yleisimmin en jaksa panostaa tuollaisiin juttuihin kovin paljon. Esimerkiksi Final Fantasy XV:ssä Regalian tuunaaminen ei vain jaksanut kiinnostaa minua. Lätkäisin moogle-tarran konepeltiin ja se oli sitten siinä.

Immersiokomponentit (55%)


Nyt päästiin asiaan! Pelaajat, jotka saavat tästä osiosta korkeat pisteet, haluavat että pelissä on mielenkiintoinen kerronta, hahmot ja miljöö, jotta he voivat uppoutua maailmaan täysillä.

Tämä on juuri minua. Maailma ja hahmot ovat minulle todella tärkeitä miltei pelissä kuin pelissä. Haluan imeytyä hahmojen tarinaan sekä elää ja hengittää pelin maailmaa. Minulle peli on erittäin hyvä, kun nämä kaksi asiaa sitouttavat minut kunnolla. Jos näissä mättää, jää vaikutelma usein vain ihan kivaksi.

Fantasia (13%)


Korkeat prosentit saavat pelaajat haluavat voivansa muuttua joksikuksi toiseksi pelissä ja olla jossain muualla kuin omassa todellisuudessaan. He nauttivat siitä, että voivat tutkia maailmaa vain tutkimisen vuoksi.

Olisin ehkä itse antanut itselleni hieman korkeamman prosentin. Minun ei tarvitse kuvitella itseäni peliin eikä välttämättä samastua päähahmoonkaan, eikä pelkkä maailman tutkiminen missään nimessä riitä minulle. Silti pelit ovat minulle todellisuuspakoa ja mahdollisuus sukeltaa maailmoihin, joihin en muuten koskaan pääsisi matkustamaan. Pelissä minäkin voin olla sankari.

Tarina (88%)


Pelaajat, jotka haluavat yksityiskohtaisen tarinan ja moniulotteiset, mielenkiintoisen taustatarinan omaavat pelihahmot, saavat korkean prosentin tästä kohdasta. He paneutuvat mielellään yksittäisten hahmojen taustatarinoihin.

Hetken jo luulin, etten löytäisi tästä testistä mitään, mikä motivoisi minua pelaamaan, mutta totuus oli näköjään lopussa. Olen monesti sanonutkin juoksevani hyvien tarinoiden perässä ja nauttivani taidokkaasti tehdyistä hahmoista. Se pitää edelleen paikkansa ja näköjään korostuu erittäin vahvasti myös tässä testissä.

Kuten alussa arvelin, ei suuria yllätyksiä tullut, mutta itseanalyysia oli silti hauska kirjoittaa. Ehkä testi myös hieman vahvisti jo olemassa olevaa käsitystäni siitä, millainen pelaaja olen ja mikä minua ylipäätään innostaa.

Lue myös


Peliaika:  Gamer Motivation Profile -testin tulokset ja oma analyysi
Gamer Motivation Profile Test
Nykyinen pelaajaindentiteettini

Oletko sinä tehnyt saman testin? Yllättikö tulos?

http://www.pelit.fi/

6 kommenttia

  1. Tämä oli mielenkiintoinen postaus ja tein itsekin testin sen innoittamana. Sain itse korkeimmat pisteet kohdista Immersion ja Action, mutta en mistään yli 50 % tulosta paitsi Immersion -kohdan alajutusta Story. Vähiten itselle kiinnostavia Social ja Mastery, en tykkää pelata muiden kanssa ja suosin helppoutta peleissäni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, että innostuit myös tekemään testin. :)

      Kiva muuten myös, että kerroit, ettet sinäkään välitä muiden kanssa pelaamisesta. Tunnen itseni välillä vähän friikiksi, kun tuttavapiirissä on monia yhdessä pelaamisesta innostuneita. On helpottava tietää, että ruudun toiselta puolelta löytyy samanlaisia yksinäisiä sotureita kuin minä. ;D

      Poista
  2. Minäkin sain aika huonot prosentit noista sosiaalisista kohdista. Ei sinänsä yllättävää, sillä en mielelläni pelaa muita vastaan. En ole lainkaan kilpailuhenkinen, enkä todella halua ammuskella/tuhota/mitäikinä toisia pelaajia. Yhteistyö on ihan ok, mutta ei tuntemattomien kanssa. :D

    Parhaimmat prosentit tulivat kohdista Immersion (56%) ja Mastery (53%). Niiden alla jakauma taas oli Fantasy 66%/story 45% ja Challenge 43%/Strategy 62%.

    Muissa osioissa prosentit jakautuivat kovin epätasaisesti, sillä kohdista excitement, design ja completion tuli kaikista yli 40%, mutta destruction, discovery ja power jäivät kahteen prosenttiin.

    Emmi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on oikeastaan aika hyvä, että jokainen kategoria on jaettu vielä kahteen erilliseen osioon. Saa ehkä kattavamman kuvan eri pelaajapuolistaan sitä kautta. :)

      Poista
  3. Calm, Relaxed, Independent, Grounded, and Practical :D
    Immersion, Mastery ja Achievement saivat ylivoimaisesti eniten prosentteja. Kyllähän tuo hieman meikäläisestä kertoo, kun yritän monet peleistäni kahlata juurta jaksaen ja kaiken sisällön kokien. Erityisesti, jos kyseessä on Final Fantasy ^^
    Moninpeli ei ole ollenkaan minun juttuni valitettavasti. Kaikista karmeinta on, jos joutuu kuluttaa harvinaista peliaikaa ainoastaan siihen, että joko odotetaan toisia pelaajia, tai ollaan tekemättä mitään, mikä tuo kokemusta/vie tarinaa eteenpäin. Tällöin tuntuu, että koko peliaika on mennyt hukkaan. Toisille taas riittää ihan vain sosiaalinen aspekti, ei niinkään saavutus :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä on tosiaan moneen junaan. Omassa kaveripiirissä on useampi henkilö, jotka tykkäävät moninpelejä pelailla ja välillä tunnen olevani kummajainen siinä joukossa. :D

      Poista