Pelaaja lukemassa: Glitch

Pelaaja on jälleen ehtinyt myös lukemaan. Tällä kertaa esittelyssä on Sensored Reality -sarjan kakkososa Glitch, jonka on julkaissut Tammi ja kirjoittaneet Anders Vacklin ja Aki Parhamaa. Tämän kirjan maailmassa pelit ja pelaaminen ovat nivoutuneet merkittäväksi osaksi yhteiskuntaa, ja pelaamisesta voi jopa opiskella ammatin itselleen.



Sarjan aloitus osa Beta ilmestyi maaliskuussa 2018. Kirjoitin kirjasta tässä samassa postaussarjassa, joten jos ykkösosa ei ole sinulle tuttu, suosittelen kurkistamaan myös tuon aikaisemman postauksen. Suosittelen myös lukemaan Betan ennen Glitchiä, sillä Glitch jatkaa tarinaa hyvin suoraan siitä, mihin se Betassa jäi. Mukaan pääsee varmasti myös kakkososan kautta, mutta väitän lukukokemuksen olevan maukkaampi, jos tartut molempiin kirjoihin siinä järjestyksessä kuin on tarkoitettu.

Kirjat sijoittuvat noin sata vuotta tulevaisuuteen maailmaan, jossa ilmastonmuutoksen vuoksi merenpinta on noussut ja rannikkokaupungit joutuneet veden varaan. Valtioiden tilalle on syntynyt kaupunkiyhteiskuntia. 

Äitinsä kanssa edellisessä kirjassa Helsingin kaupunkivaltioon muuttanut Minako, eli pelaajanimeltään Bug, on suuri sankari pelastettuaan lukuisia pelaajia vaaralliseksi käyneestä virtuaalitodellisuuspelistä. Urotyönsä ansiosta hän on saanut paikan Suomenlinnassa sijaitsevasta peliakatemiasta, mutta aiempien kokemusten jälkeen pelaaminen ei tunnu enää samalta kuin ennen. Maailma ei ole turvallinen sen enempää peleissä kuin niiden ulkopuolella, sillä Minakon äiti on kadonnut ja äidin ystävä sekä Minakon opettaja ovat joutuneet henkirikoksen uhreiksi. Kaiken huippuna Minakon mieltä painaa myös hänen isänsä kuolema ja siihen liittyvä mysteeri.

Kaikesta huolimatta Minako aloittaa opinnot peliakatemiassa yhdessä ystäviensä kanssa. Samalla hän haluaa kuitenkin löytää äitinsä ja selvittää murhamysteerit. Kaikki näyttää kietoutuvan yhteen, ja vastauksia voi löytyä jopa peliakatemiassa pelattavan Battle Royale -tyyppisen pelin läpäisyn kautta.

Kiinnostava lähtöasetelma herättää uteliaisuuden


Anders Vacklin, Aki Parhamaa
Minakon turvallisuuden tunne on kokenut kovan kolauksen edellisen kirjan tapahtumien myötä ja hänen arkensa mullistunut täysin. Kirjan alussa hän on linnoittautunut kotiinsa, mistä tulee melkein mieleen japanilaisessa kulttuurissa esiintyvä hikikomori-ilmiö.

Minakon kohdalla yhteiskunnasta eristäytyminen ei kuitenkaan muutu pitkäaikaiseksi vaan peliakatemiassa alkavat opinnot saavat hänet kaivautumaan esiin ja palaamaan ystäviensä seuraan. Helsingin kaupunkivaltion on vallannut hypertalvi, joten aiemmin veden peitossa olleet kadut ja meri ovat nyt jään peitossa, ja hyytävä tuuli tuiskuttaa lunta kasvoille. Kirja sopiikin hyvin luettavaksi kylmiin talvipäiviin.

Vaikka Minako on pysytellyt erossa pelaamisesta ja peleistä, peliakatemiassa hänen on jälleen astuttava virtuaalitodellisuuteen, kun koulun rehtori ilmoittaa kaikkien opiskelijoiden osallistuvan The Last Viking King -peliin, jonka huikeaa pääpalkintoa ei vielä paljasteta. Minako ei ole asiasta innoissaan, ja päättää hävitä pelin heti ensimmäisessä taistelussa, mutta pyörtää päätöksensä, kun heti pelin alussa tapaa hahmon, joka taistelee hänen edesmenneen opettajansa aiemmassa pelissä käyttämillä aseilla. Jos kohta pelin pelaaminen itsessään ei heti imaise Minakoa mukaansa, hän haluaa selvittää opettajansa kohtalon eikä voi vain antautua.

Peli etenee yhtä matkaa kirjan tarinan kanssa aina huikeaan loppukamppailuun asti. Pelaaminen ei kuitenkaan ole ainoa tärkeä asia Minakon elämässä, sillä hän saa huomata, että ystävät seisovat hänen rinnallaan myös tiukoissa tilanteissa ja ovat jopa valmiita uhrautumaan hänen puolestaan. Ystävyys- ja rakkaussuhteet kehittyvät hahmojen välillä kuin hitaasti syttyvä liekki.

Tarina vetää mukaansa


Anders Vacklin, Aki Parhamaa
Glitchin tarina vetää hyvin. Alku tuntuu käynnistyvän hieman hitaasti, mutta kun tapahtumat pääsevät todella vauhtiin, on kirjaa vaikea laskea käsistään. Lisäksi tarinaan on upotettu yksityiskohtia, jotka saavat pelaajan nyökkäämään: tunnistinpas viittauksen!

Pääpaino tarinassa on mysteerillä, jota Minako yrittää selvittää, sekä tietenkin pelaaminen. Silti ihmissuhteet ovat tärkeässä roolissa, ja tätä puolta olisin mieluusti itse lukenut enemmänkin.

Erityisesti Minakon rakkauskuviot jäivät vielä kovin auki eivätkä suoranaisesti päässeet kukoistamaan, vaikka niin olisin toivonut. Epäilen kuitenkin, että jotain on tarkoitus säästää myös viimeiseen osaan. Toisaalta on myös hyvä, ettei romanssi ryöstä liian suurta osaa muulta juonelta.

Mielestäni kieli ja kerronta Glitchissä ovat sujuvia ja helppolukuisia. Ainoana pysäyttävänä tekijänä omalla kohdallani toimivat kirjassa esiintyvät japaninkieliset repliikit. Niillä on merkityksensä tarinan kuljetuksessa ja niiden käyttö kuvastaa hyvin Minakon persoonaa. Silti ne saivat lukemiseni keskeytymään, kun makustelin lauseita suussani ja jäin pyörittelemään niitä. Mietin, miten japanin kielen vivahteet ja kulttuurin vaikutus tulivat esille vai tulivatko ne. Osaamiseni ei ehkä ole riittävän vahvaa, jotta voisin tuohon kysymykseen vastata. Veikkaan myös, etteivät kaikki lukijat välttämättä takerru tähän asiaan.

Kirja, joka sopii niin pelaajalle kuin pelejä harrastamattomallekin


Mielestäni Glitch toimii kokonaisuutena hyvin ja on erinomaista luettavaa niin nuorille kuin aikuisillekin. Kirjan yksi selkeä kohderyhmä ovat pelaajat, ja rehellisesti toivon myös heidän löytävän sen ja ylipäätään sarjan pariin. On upeaa, että meille suunnataan myös kaunokirjallisuutta!

Uskallan suositella Sensored Reality -sarjaa myös aikuisille, jotka eivät itse pelaa digitaalisia pelaajia. Vaikka kirjasarjan pelien maailma ei vastaa nykypäivän todellisuutta, voi kirjojen kautta päästä tarkkailemaan maailmaa pelaajien silmin. Jos omasta lähipiiristä löytyy pelaajia, voi lukukokemus osoittautua varsin avartavaksi. Sarja nimittäin avaa mielestäni pelaajan mielenmaisemaa varsin osuvasti.

Sarjan päätösosa Replica ilmestyy vuonna 2020, ja ainakin itse odotan mielenkiinnolla, miten Minakon tarina päättyy. Peli on yhä käynnissä eikä lopullista voittoa ole saavutettu. Veikkaan, että ennen sitä on luvassa myös tappioita ja tiukkoja taisteluja. Nyt on siis oivallinen hetki hypätä mukaan seikkailuun, sillä jatkoa ei tarvitse odottaa kauan.



PS. Jos haluat saada kokemuksen kirjan maailmasta, suuntaa lauantaina 2.11.2019 Suomenlinnaan Viaporin Kekri -tapahtumaan. Suomenlinnassa on tuolloin paljon muutakin mielenkiintoista, mutta Glitchistä kiinnostuneiden kannattaa osallistua "Katkos Kekripelissä" -ohjelmaan, jossa voi tavata kirjan hahmoja. Seikkailu alkaa Suomenlinnan kirjastolta ja on suunnattu teini-ikäisille. Ehkä eivät kuitenkaan heilauta bannivasaraa, jos joku vähän vanhempikin haluaa osallistua.


Seuraa myös somessa!

https://www.instagram.com/afigaming_/ https://twitter.com/Afeni84


https://www.pelit.fi/

Ei kommentteja