Unelmien Final Fantasy XVI 2: Maailma

Pohdiskelin eräänä päivänä, millaisia asioita haluaisin seuraavalta Final Fantasy -sarjan peliltä. Tämän pohdinnan siivittämänä päätin aloittaa aiheesta postaussarjan, jossa käsittelen omaa näkemystäni unelmien Final Fantasysta eri näkökulmista. Tällä kertaa vuorossa on pelin maailma.



Postaussarjan ensimmäisessä osassa käsittelin pelin mekaniikkoja ja kahdessa seuraavassa käsittelen pelin tarinaa sekä hahmoja. Nyt vuorossa on perusteellinen katsaus siihen, mitä odotuksia ja toiveita minulla on Final Fantasy XVI:n maailman suhteen.

Haluan korostaa, ettei minulla ole mitään salaista tietoa siitä, mitä Square Enix suunnittelee Final Fantasy XVI:n osalta. Peli saattaa olla jo kehityksessä, mutta ulospäin siitä ei ole tietoa tihkunut. Tämä ei siis ole mikään paljastuspostaus eikä edes ennustus vaan enemmänkin sarjan pitkäaikaisen fanin toivelistaus. Nostan esille, mitkä asiat ovat minusta aiemmissa osissa toimineet ja mitkä eivät. Niiden pohjalta olen miettinyt omia toiveitani.

Kenties pelin ilmestyttyä palaan tähän aiheeseen ja käyn läpi, mitkä kaikki toiveeni toteutuivat... jos mitkään.

Maailma


Final Fantasy XIV
Final Fantasyista löytyy monia hienoja maailmoja. Henkilökohtaisesti pidän enemmän niistä, joissa fantasiaelementit painottuvat tekniikkaa enemmän. Toisaalta osa sarjan kiehtovuudesta muodostuu siitä, miten magia ja teknologia yhdistyvät ja toimivat kokonaisuutena pelien maailmoissa.

Parhaiten minulle ovat kolahtaneet Final Fantasy IX:n Gaia, Final Fantasy XII:n Ivalice ja Final Fantasy XIV:N Hydaelun. Kaikissa on fantastisia maisemia, salaperäisiä maagisia voimia ja teknologiaa, kuten ilmalaivoja. Pidän siitä, että maisemat eivät ole toisintoa meidän maailmastamme vaan niissä on elementtejä, joita ei tässä todellisuudessa nähdä. Pelatessa en halua vaeltaa Suomen metsissä vaan eksoottisemmissa paikoissa.

Vaikka niin sanotussa avoimessa maailmassa on viehätyksensä, en koe, että FFXVI:ssa tarvitsisi sellaista välttämättä olla. Mielestäni kaupungit voivat näkyä maailmankartalla myös samalla tavalla kuin vanhemmissa peleissä ja ne voivat olla erikseen ladattavia alueita. FFXII:ssa ja FFXIV:ssä mielestäni maailmankartta toimii oikein hyvin, enkä koe, että minun on pelaajana pakko päästä heti pelin alussa liikkumaan vapaasti minne tahansa. Alueita on ihan kiva avata lisää juonen edetessä.

Kristallit


Final Fantasy XIV
Final Fantasyissa on toistuvia elementtejä, jotka ovat tärkeä osa pelikokemusta, ainakin minulle. Hyvin usein pelissä esiintyy kristalleja jossain muodossa. Ne voivat liittyä suoraan tarinaan (esim. FFV) tai olla pelitekninen elementti, kuten FFVII:n materiapallot.

Toivoisin kristallien olevan taas seuraavassa Final Fantasyssa mukana ja mieluiten niin, että ne liittyvät myös jotenkin pelin tarinalliseen antiin ja maailmanrakentamiseen.

Joissain sarjan peleissä kristallien avulla on voinut myös pikamatkustaa paikkojen välillä sen jälkeen, kun niissä on vieraillut ensimmäisen kerran. Vaikka tällaiselle ei pelistä löydy välttämättä loogista selitystä, mielestäni teleporttaussysteemi on kätevä, eikä minua haittaisi, vaikka se toteutettaisiin taas kristallien kautta.

Pidän siitä, jos kristallit kietoutuvat osaksi tarinaa vaivihkaisesti ilman, että pelaajalle välttämättä sanotaan asiaa edes kovin suoraan. Toisaalta ei minua haittaa sekään, että kristallien merkitys osoitetaan hyvin suorasukaisesti, kuten esimerkiksin FFV:ssä. Siinä kristallit ovat hyvin tärkeässä roolissa ja myös antavat pelaajalle uusia ammatteja opeteltavaksi.

Minulla on vankka usko siihen, että kristallit saadaan myös Final Fantasy XVI:een jollain tavalla mukaan, olihan niillä osansa FFXV:nkin tarinassa. Squaren toteutus voi toki olla taas erilainen, mutta siitähän FF-sarja tunnetaan. Se uskaltaa kokeilla uutta vanhan pohjalta eikä jämähdä toistamaan pelkästään samoja kaavoja.

Moninaiset rodut


Final Fantasy XII
Monipuoliseen maailmaan kuuluvat mielestäni oleellisena osana useat eri rodut. Jos maailmassa on vain ihmisiä, se on mielestäni hieman tylsää. Vähimmillään toivon, että seuraavassa Final Fantasyssa nähdään jälleen moogleja. Kyllähän FFXV:ssäkin saa esimerkiksi moogle-tarran autoon, mutta se ei ole sama asia kuin mooglet hahmoina. Voisi olla hauskaa, jos yksi pelattavista hahmoista olisi jopa moogle pitkästä aikaa.

Mooglejen lisäksi toivoisin kuitenkin myös muita rotuja mukaan. Minua ei haittaisi, vaikka koko pelaajan tiimi koostuisi pääasiassa muista kuin ihmishahmoista, mutta vähempikin toki riittää. Square voisi kierrättää rotuja aiemmista Final Fantasyista tai vaihtoehtoisesti kehittää kokonaan uusia. Kumpikin vaihtoehto toimisi minulle oikein hyvin. Mielestäni maailma myös rakentuu kiinnostavammaksi, kun siellä elävät hahmot ovat moninaisia.

Erilaisten rotujen kirjo on näkynyt hyvin esimerkiksi FFIX:ssä, jossa ihmiset ovat itse asiassa vähemmistönä pelaajan tiimissä eikä pelin päähahmokaan ole ihminen. Myös Final FFXIV tarjoilee hyvän kattauksen rotuja, ja koska siinä pelaaja voi itse luoda hahmonsa, hän luonnollisesti saa myös valita tälle itseään miellyttävän rodun. FFXII:ssa ihmiset muodostavat pelaajan tiimin ytimen, mutta mukana seikkailee pupukorvainen vieranainen. Tämän lisäksi pelissä on ei-pelattavien hahmojen puolella todella laaja kirjo erilaisia rotuja. Voisin veikata, että tämä seikka on yksi syy siihen, että tykkään kyseisistä peleistä erittäin paljon.

FFXIII:n ja FFXV:n pelattavat hahmot koostuivat pelkästään ihmisistä. Olisi siis kiva, jos tällä kertaa otettaisiin taas erilainen suunta ja tehtäisiin pelattavista hahmoista hieman moninaisempi porukka.

Kylät, kaupungit ja muut alueet


Final Fantasy IX
Erilaiset lokaatiot ovat tärkeä osa Final Fantasy -kokemusta. Erityisen tärkeitä ovat mielestäni pienet kylät ja isommat kaupungit.

Minulle ei ole varsinaisesti tärkeää, millainen kaupunkien visuaalinen ilme on, kunhan se sopii kyseiseen peliin. Jos peli painottuu enemmän keskiaikafantasian puolelle, soisi asuinalueiden olevan sen mukaisia. Scifimpään menoon käy toisenlainen rakennustyyli. Tämä lienee selvää.

Oleellista minusta asuinalueissa on se, että niissä on elämää. Alueelta tulee löytyä kauppoja, joissa voin pelaajan asioida ja mielellään majatalo tai hotelli, jossa yöpyä. Tärkeitä ovat myös alueen asukkaat ja mahdollisuus jutella heille. Kaupungeista ja kylistä voi saada myös sivutehtäviä, joista aionkin puhua tarkemmin sitten postaussarjan seuraavassa osassa.

Mielestäni kaupungit ja kylät voisivat toimia hetkellisenä toiminnan pysäyttäjinä, jolloin pelaajalla on mahdollisuus vetää henkeä. Toisinaan ne voisivat silti myös viedä juonta eteenpäin ja tarjoilla siten jännitysnäytelmää. Tasapaino on tärkeä juttu näissä asioissa.

Voisi kuvitella, että nämä luettelemani asiat ovat itsestään selvyyksiä, mutta esimerkiksi FFXIII:ssa kaupunkikokemus jää totaalisen vajaaksi, koska esitetyt kaupungit ovat joko raunioita tai pelkkiä taisteluputkia. FFXV hoitaa homman hitusen paremmin, mutta kaupunki- ja kyläalueita on tarjolla liian vähän ja ainakin minusta ne olivat lopulta todella tylsiä ja tarjosivat korkeintaan geneerisiä, itseään toistavia sivutehtäviä, vaikka nukkuminen ja shoppailu onnistuivat niissä ihan kivasti.

FFXVI:een haluan siis kunnollisia kaupunkeja sekä pienempiä kyliä, joissa voi pelin aikana vierailla. Iso osa näistä saisi liittyä pääjuoneen, mutta osan paikoista voisi jättää tutkittavaksi vapaaehtoisesti, jolloin niissä vierailuun sisältyy löytämisen riemua. Kenties pelaajan voisi jopa palkita paikassa vierailusta lisätiedolla pelattavista hahmoista, pelin maailmasta tai taustatarinasta. Lisätiedon tulisi kuitenkin olla sellaista, ettei sitä ole välttämätöntä tietää pelin läpäistäkseen, siis rehellistä ekstraa niille, jotka jaksavat koluta karttaa urakalla. 

Final Fantasy XIV
Asuinalueiden välille jää tietenkin muuta maastoa. Sitä on yleensä ollut sarjan peleissä kiitettävästi joko maailmankartan tai juoksuputken muodossa tarjoiltuna. Henkilökohtaisesti pidän enemmän maailmankartasta (joka saa olla toteutettu myös siten kuin FFXII:ssa tai FFXIV:ssä) kuin putkista, vaikkakin jälkimmäisten etu on se, ettei niissä oikeastaan voi eksyä. Valitettavasti pelatessa eksymisessä on kuitenkin hyvin erilainen viehätys kuin tosielämässä ja usein jopa tarkoituksella valitsen ensin väärän suunnan vain nähdäkseni, mitä siellä on. Tähän maailmankartta tarjoaa paremman mahdollisuuden kuin pelkkä putki.

Joka tapauksessa maailman soisi koostuvan monipuolisista alueista. Kaipaan metsiä ja vesistöjä fantasiaelementeillä höystettynä, mutta myös vuoria, kanjoneita, lumimaisemia ja aavikkoja. Noh, oikeasti en juuri koskaan pidä kahdesta jälkimmäisestä karttatyypistä, mutta siitä huolimatta koen, että ne vähän niin kuin kuuluvat asiaan. Final Fantasyt tapaavat olla matkafantasiaa, jonka aikana esitellään myös pelin maailma, joten monipuolisuus on mielenkiintoista. 

En ollut erityisen tyytyväinen FFXIII:n putkijuoksuun enkä toisaalta täysin ihastunut FFXV:n avoimeen maailmaankaan. Molempia vaivasi tyhjyys. Kuori oli kaunis mutta sisältö ei täysin vakuuttanut. FFXIV on onnistunut vakuuttamaan minut monipuolisella ja runsaalla maailmallaan paremmin, mutta toki sitä on voitu kehittää eri tavalla koko ajan laajemmaksi kuin yksin pelattavia pelejä. Joka tapauksessa toivon, että FFXVI ottaa maailmaansa mallia jostain muualta kuin kahdesta viimeisimmästä yksin pelattavasta pääsarjan Final Fantasysta.

Summon-olennot


Final Fantasy XIV:n Shiva
Kutsuttavat olennot ovat olleet jo pitkään osa sarjan pelejä. Minulla on niihin hieman ristiriitainen suhde, sillä toisaalta pidän niitä upeina, toisaalta käytän niitä todella vähän. 

FFXV:ssä osassa taisin nähdä paikalle kutsuttavan eidolonin vain kaksi kertaa, koska niiden ilmestyminen ei oikeastaan edes ole pelaajan omissa käsissä. Pelin eidolonit olivat erittäin tyylikkäitä, joten mielestäni oli erittäin sääli, etten voinut ihastella niitä enempää. Tietysti niiden voima taistelussa on niin valtava, että ilmestymisen säätelyyn oli sinällään perustelut. Silti minulle jäi tunne, että systeemi oli rampautettu.

Vaikka suhteeni kutsuttaviin olentoihin on ristiriitainen, toivoisin niiden palaavan myös Final Fantasy XVI:ssa. Mukavaa myös olisi, jos niiden tarina sidottaisiin osaksi pelin tarinaa, kuten monessa vanhemmassa sarjan osassa on tehty. FFVI:ssa Terra on kutsuttavan olennon ja ihmisen jälkeläinen, FFVIII:ssa olentoja käytetään taisteluun mutta käyttö vaikuttaa heikentävästi muistiin, mikä liittyy oleellisesti pelin juoneen. 

FFX:ssä taas Yuna on kutsuja, jonka tehtävä on pelastaa maailma sitä uhkaavalta viholliselta. Tätä varten hän kulkee pyhiinvaellusmatkan temppeliltä toiselle ja hankkii itselleen uuden kutsuttavan olennon jokaisesta. Ja niin edelleen, hyvin monesti kutsuttavilla olennoilla ja heidän kutsujillaan (summoner) on merkitys pelin tarinassa. Joskus rooli on juonen kannalta oleellisempi, joskus vähemmän oleellinen.

Teknisesti miellyttävin summon-kokemus minulla on ehkä FFVIII:n osalta, sillä kaikessa raivostuttavuudessaan summonien boostaaminen on jollain tasolla tyydyttävää. Myös FFX ja FFXII tarjoavat mielenkiintoisen ja mielekkään tavan taistella summon-olennoilla pelkän animaation katselun sijaan. Toivoisin siis FFXVI:een aktiivia, pelaajan jollain tavalla ohjastamia kutsuttavia hirviöitä. Lisäksi mielestäni niiden kutsuminen pitäisi jättää pelaajan harkinnan varaan, ei pelin arvottavaksi. Parasta olisi, jos niiden olemassa olo kytkettäisiin jälleen jollain tavalla pelin tarinaa. Siten nuo jumalankaltaiset olennot eivät jää irrallisiksi vaan ovat aidosti osa pelin maailmaa.

Lopuksi


Maailmanrakennus on tärkeä osa Final Fantasy -sarjan pelejä, joten toivon Square Enixin jälleen panostavan siihen kunnolla. Tämä on varmasti vaikea ja valtava urakka, sillä peleissä on monia muitakin asioita, joita tekijät joutuvat huomioimaan. Lisäksi tekniikka menee koko ajan eteenpäin ja vaatimukset pelien visuaalisesta tasosta kasvavat. Kun näihin asioihin laitetaan resursseja, ne voivat olla toisesta kohdasta pois, jotteivät budjetti ja kehitysaika kasva loputtomiin.

Vaikka sarjan yksinpelattavat pelit eivät FFXII:n jälkeen ole olleet aivan sitä, mitä sarjalta toivoisin, en halua lakata uskomasta. FFXIV:n pelaaminen muistutti minulle, että toisinkin voi olla. Maailma voi tuntua elävältä ja aidolta myös nykyisissä peleissä. Ehkä siis FFXVI:n maailma jälleen kolahtaa minulle paremmin kuin nämä edelliset.

Mistä seikoista sinä pidät Final Fantasy -maailmoissa? Onko sinulla jokin oma suosikki? Miksi pidät juuri siitä?


Seuraa myös somessa!

https://www.instagram.com/afigaming_/ https://twitter.com/Afeni84


https://www.pelit.fi/

Ei kommentteja