Pohdiskelin eräänä päivänä, millaisia asioita haluaisin seuraavalta
Final Fantasy -sarjan peliltä. Tämän pohdinnan siivittämänä päätin aloittaa aiheesta postaussarjan, jossa käsittelen omaa näkemystäni unelmien Final Fantasysta eri näkökulmista. Tällä kertaa vuorossa on pelin maailma.
Postaussarjan ensimmäisessä osassa käsittelin pelin mekaniikkoja ja kahdessa seuraavassa käsittelen pelin tarinaa sekä hahmoja. Nyt vuorossa on perusteellinen katsaus siihen, mitä odotuksia ja toiveita minulla on Final Fantasy XVI:n maailman suhteen.
Haluan korostaa, ettei minulla ole mitään salaista tietoa siitä, mitä Square Enix suunnittelee Final Fantasy XVI:n osalta. Peli saattaa olla jo kehityksessä, mutta ulospäin siitä ei ole tietoa tihkunut. Tämä ei siis ole mikään paljastuspostaus eikä edes ennustus vaan enemmänkin sarjan pitkäaikaisen fanin toivelistaus. Nostan esille, mitkä asiat ovat minusta aiemmissa osissa toimineet ja mitkä eivät. Niiden pohjalta olen miettinyt omia toiveitani.
Kenties pelin ilmestyttyä palaan tähän aiheeseen ja käyn läpi, mitkä kaikki toiveeni toteutuivat... jos mitkään.
Maailma
Final Fantasy XIV |
Final Fantasyista löytyy monia hienoja maailmoja.
Henkilökohtaisesti pidän enemmän niistä, joissa fantasiaelementit
painottuvat tekniikkaa enemmän. Toisaalta osa sarjan kiehtovuudesta
muodostuu siitä, miten magia ja teknologia yhdistyvät ja toimivat
kokonaisuutena pelien maailmoissa.
Parhaiten minulle
ovat kolahtaneet Final Fantasy IX:n Gaia, Final Fantasy XII:n Ivalice ja
Final Fantasy XIV:N Hydaelun. Kaikissa on fantastisia maisemia,
salaperäisiä maagisia voimia ja teknologiaa, kuten ilmalaivoja. Pidän
siitä, että maisemat eivät ole toisintoa meidän maailmastamme vaan
niissä on elementtejä, joita ei tässä todellisuudessa nähdä. Pelatessa
en halua vaeltaa Suomen metsissä vaan eksoottisemmissa paikoissa.
Vaikka
niin sanotussa avoimessa maailmassa on viehätyksensä, en koe, että
FFXVI:ssa tarvitsisi sellaista välttämättä olla. Mielestäni kaupungit
voivat näkyä maailmankartalla myös samalla tavalla kuin vanhemmissa
peleissä ja ne voivat olla erikseen ladattavia alueita. FFXII:ssa ja
FFXIV:ssä mielestäni maailmankartta toimii oikein hyvin, enkä koe, että minun on pelaajana pakko päästä heti pelin alussa liikkumaan vapaasti minne tahansa. Alueita on ihan kiva avata lisää juonen edetessä.
Kristallit
Final Fantasy XIV |
Final Fantasyissa on toistuvia elementtejä, jotka ovat tärkeä
osa pelikokemusta, ainakin minulle. Hyvin usein pelissä esiintyy
kristalleja jossain muodossa. Ne voivat liittyä suoraan tarinaan (esim. FFV)
tai olla pelitekninen elementti, kuten FFVII:n materiapallot.
Toivoisin
kristallien olevan taas seuraavassa Final Fantasyssa mukana ja
mieluiten niin, että ne liittyvät myös jotenkin pelin tarinalliseen
antiin ja maailmanrakentamiseen.
Joissain sarjan
peleissä kristallien avulla on voinut myös pikamatkustaa paikkojen
välillä sen jälkeen, kun niissä on vieraillut ensimmäisen kerran. Vaikka
tällaiselle ei pelistä löydy välttämättä loogista selitystä, mielestäni
teleporttaussysteemi on kätevä, eikä minua haittaisi, vaikka se
toteutettaisiin taas kristallien kautta.
Pidän siitä,
jos kristallit kietoutuvat osaksi tarinaa vaivihkaisesti ilman, että
pelaajalle välttämättä sanotaan asiaa edes kovin suoraan. Toisaalta ei
minua haittaa sekään, että kristallien merkitys osoitetaan hyvin suorasukaisesti, kuten esimerkiksin FFV:ssä. Siinä kristallit ovat hyvin
tärkeässä roolissa ja myös antavat pelaajalle uusia ammatteja
opeteltavaksi.
Minulla on vankka usko siihen, että
kristallit saadaan myös Final Fantasy XVI:een jollain tavalla mukaan, olihan niillä osansa FFXV:nkin tarinassa.
Squaren toteutus voi toki olla taas erilainen, mutta
siitähän FF-sarja tunnetaan. Se uskaltaa kokeilla uutta
vanhan pohjalta eikä jämähdä toistamaan pelkästään samoja kaavoja.
Moninaiset rodut
Final Fantasy XII |
Monipuoliseen maailmaan kuuluvat mielestäni
oleellisena osana useat eri rodut. Jos maailmassa on vain ihmisiä, se on
mielestäni hieman tylsää. Vähimmillään toivon, että seuraavassa Final
Fantasyssa nähdään jälleen moogleja. Kyllähän FFXV:ssäkin saa
esimerkiksi moogle-tarran autoon, mutta se ei ole sama asia kuin
mooglet hahmoina. Voisi olla hauskaa, jos yksi pelattavista hahmoista
olisi jopa moogle pitkästä aikaa.
Mooglejen lisäksi toivoisin
kuitenkin myös muita rotuja mukaan. Minua ei haittaisi, vaikka koko
pelaajan tiimi koostuisi pääasiassa muista kuin ihmishahmoista, mutta
vähempikin toki riittää. Square voisi kierrättää rotuja aiemmista Final
Fantasyista tai vaihtoehtoisesti kehittää kokonaan uusia. Kumpikin
vaihtoehto toimisi minulle oikein hyvin. Mielestäni maailma myös
rakentuu kiinnostavammaksi, kun siellä elävät hahmot ovat moninaisia.
Erilaisten rotujen kirjo on näkynyt hyvin esimerkiksi FFIX:ssä, jossa ihmiset ovat itse asiassa vähemmistönä pelaajan tiimissä eikä pelin päähahmokaan ole ihminen. Myös Final FFXIV tarjoilee hyvän kattauksen rotuja, ja koska siinä pelaaja voi itse luoda hahmonsa, hän luonnollisesti saa myös valita tälle itseään miellyttävän rodun. FFXII:ssa ihmiset muodostavat pelaajan tiimin ytimen, mutta mukana seikkailee pupukorvainen vieranainen. Tämän lisäksi pelissä on ei-pelattavien hahmojen puolella todella laaja kirjo erilaisia rotuja. Voisin veikata, että tämä seikka on yksi syy siihen, että tykkään kyseisistä peleistä erittäin paljon.
FFXIII:n ja FFXV:n pelattavat hahmot koostuivat pelkästään ihmisistä. Olisi siis kiva, jos tällä kertaa otettaisiin taas erilainen suunta ja tehtäisiin pelattavista hahmoista hieman moninaisempi porukka.
Kylät, kaupungit ja muut alueet
Final Fantasy IX |
Erilaiset lokaatiot ovat tärkeä osa Final Fantasy
-kokemusta. Erityisen tärkeitä ovat mielestäni pienet kylät ja isommat
kaupungit.
Minulle ei ole varsinaisesti tärkeää,
millainen kaupunkien visuaalinen ilme on, kunhan se sopii kyseiseen
peliin. Jos peli painottuu enemmän keskiaikafantasian puolelle, soisi
asuinalueiden olevan sen mukaisia. Scifimpään menoon käy toisenlainen
rakennustyyli. Tämä lienee selvää.
Oleellista minusta
asuinalueissa on se, että niissä on elämää. Alueelta tulee löytyä
kauppoja, joissa voin pelaajan asioida ja mielellään majatalo tai
hotelli, jossa yöpyä. Tärkeitä ovat myös alueen asukkaat ja mahdollisuus
jutella heille. Kaupungeista ja kylistä voi saada myös sivutehtäviä, joista aionkin puhua tarkemmin sitten postaussarjan seuraavassa osassa.
Mielestäni kaupungit ja kylät voisivat
toimia hetkellisenä toiminnan pysäyttäjinä, jolloin pelaajalla on
mahdollisuus vetää henkeä. Toisinaan ne voisivat silti myös viedä juonta
eteenpäin ja tarjoilla siten jännitysnäytelmää. Tasapaino on tärkeä
juttu näissä asioissa.
Voisi kuvitella, että nämä
luettelemani asiat ovat itsestään selvyyksiä, mutta esimerkiksi FFXIII:ssa kaupunkikokemus jää totaalisen vajaaksi, koska esitetyt
kaupungit ovat joko raunioita tai pelkkiä taisteluputkia. FFXV hoitaa homman hitusen paremmin, mutta kaupunki- ja kyläalueita on
tarjolla liian vähän ja ainakin minusta ne olivat lopulta todella tylsiä
ja tarjosivat korkeintaan geneerisiä, itseään toistavia sivutehtäviä,
vaikka nukkuminen ja shoppailu onnistuivat niissä ihan kivasti.
FFXVI:een haluan siis kunnollisia kaupunkeja sekä pienempiä kyliä, joissa voi pelin aikana vierailla. Iso osa näistä saisi liittyä pääjuoneen, mutta osan paikoista voisi jättää tutkittavaksi vapaaehtoisesti, jolloin niissä vierailuun sisältyy löytämisen riemua. Kenties pelaajan voisi jopa palkita paikassa vierailusta lisätiedolla pelattavista hahmoista, pelin maailmasta tai taustatarinasta. Lisätiedon tulisi kuitenkin olla sellaista, ettei sitä ole välttämätöntä tietää pelin läpäistäkseen, siis rehellistä ekstraa niille, jotka jaksavat koluta karttaa urakalla.
Final Fantasy XIV |
Asuinalueiden välille jää tietenkin muuta maastoa. Sitä on yleensä ollut sarjan peleissä kiitettävästi joko maailmankartan tai juoksuputken muodossa tarjoiltuna. Henkilökohtaisesti pidän enemmän maailmankartasta (joka saa olla toteutettu myös siten kuin FFXII:ssa tai FFXIV:ssä) kuin putkista, vaikkakin jälkimmäisten etu on se, ettei niissä oikeastaan voi eksyä. Valitettavasti pelatessa eksymisessä on kuitenkin hyvin erilainen viehätys kuin tosielämässä ja usein jopa tarkoituksella valitsen ensin väärän suunnan vain nähdäkseni, mitä siellä on. Tähän maailmankartta tarjoaa paremman mahdollisuuden kuin pelkkä putki.
Joka tapauksessa maailman soisi koostuvan monipuolisista alueista. Kaipaan metsiä ja vesistöjä fantasiaelementeillä höystettynä, mutta myös vuoria, kanjoneita, lumimaisemia ja aavikkoja. Noh, oikeasti en juuri koskaan pidä kahdesta jälkimmäisestä karttatyypistä, mutta siitä huolimatta koen, että ne vähän niin kuin kuuluvat asiaan. Final Fantasyt tapaavat olla matkafantasiaa, jonka aikana esitellään myös pelin maailma, joten monipuolisuus on mielenkiintoista.
En ollut erityisen tyytyväinen FFXIII:n putkijuoksuun enkä toisaalta täysin ihastunut FFXV:n avoimeen maailmaankaan. Molempia vaivasi tyhjyys. Kuori oli kaunis mutta sisältö ei täysin vakuuttanut. FFXIV on onnistunut vakuuttamaan minut monipuolisella ja runsaalla maailmallaan paremmin, mutta toki sitä on voitu kehittää eri tavalla koko ajan laajemmaksi kuin yksin pelattavia pelejä. Joka tapauksessa toivon, että FFXVI ottaa maailmaansa mallia jostain muualta kuin kahdesta viimeisimmästä yksin pelattavasta pääsarjan Final Fantasysta.
Summon-olennot
Final Fantasy XIV:n Shiva |
Kutsuttavat olennot ovat olleet jo pitkään osa sarjan
pelejä. Minulla on niihin hieman ristiriitainen suhde, sillä toisaalta
pidän niitä upeina, toisaalta käytän niitä todella vähän.
FFXV:ssä osassa taisin nähdä paikalle kutsuttavan eidolonin vain
kaksi kertaa, koska niiden ilmestyminen ei oikeastaan edes ole
pelaajan omissa käsissä. Pelin eidolonit olivat erittäin tyylikkäitä, joten mielestäni oli erittäin sääli, etten voinut ihastella niitä enempää. Tietysti niiden voima taistelussa on niin valtava, että ilmestymisen säätelyyn oli sinällään perustelut. Silti minulle jäi tunne, että systeemi oli rampautettu.
Vaikka suhteeni kutsuttaviin olentoihin on ristiriitainen, toivoisin niiden palaavan myös
Final Fantasy XVI:ssa. Mukavaa myös olisi, jos niiden tarina
sidottaisiin osaksi pelin tarinaa, kuten monessa vanhemmassa sarjan osassa on tehty. FFVI:ssa Terra on kutsuttavan olennon ja ihmisen jälkeläinen, FFVIII:ssa olentoja käytetään taisteluun mutta käyttö vaikuttaa heikentävästi muistiin, mikä liittyy oleellisesti pelin juoneen.
FFX:ssä taas Yuna on kutsuja, jonka tehtävä on pelastaa maailma sitä uhkaavalta viholliselta. Tätä varten hän kulkee pyhiinvaellusmatkan temppeliltä toiselle ja hankkii itselleen uuden kutsuttavan olennon jokaisesta. Ja niin edelleen, hyvin monesti kutsuttavilla olennoilla ja heidän kutsujillaan (summoner) on merkitys pelin tarinassa. Joskus rooli on juonen kannalta oleellisempi, joskus vähemmän oleellinen.
Teknisesti
miellyttävin summon-kokemus minulla on ehkä FFVIII:n osalta, sillä
kaikessa raivostuttavuudessaan summonien boostaaminen on jollain tasolla
tyydyttävää. Myös FFX ja FFXII tarjoavat mielenkiintoisen ja mielekkään
tavan taistella summon-olennoilla pelkän animaation katselun sijaan.
Toivoisin siis FFXVI:een aktiivia, pelaajan jollain tavalla ohjastamia kutsuttavia
hirviöitä. Lisäksi mielestäni niiden kutsuminen pitäisi jättää pelaajan
harkinnan varaan, ei pelin arvottavaksi. Parasta olisi, jos niiden olemassa olo kytkettäisiin jälleen jollain tavalla pelin tarinaa. Siten nuo jumalankaltaiset olennot eivät jää irrallisiksi vaan ovat aidosti osa pelin maailmaa.
Lopuksi
Maailmanrakennus on tärkeä osa Final Fantasy -sarjan pelejä, joten toivon Square Enixin jälleen panostavan siihen kunnolla. Tämä on varmasti vaikea ja valtava urakka, sillä peleissä on monia muitakin asioita, joita tekijät joutuvat huomioimaan. Lisäksi tekniikka menee koko ajan eteenpäin ja vaatimukset pelien visuaalisesta tasosta kasvavat. Kun näihin asioihin laitetaan resursseja, ne voivat olla toisesta kohdasta pois, jotteivät budjetti ja kehitysaika kasva loputtomiin.
Vaikka sarjan yksinpelattavat pelit eivät FFXII:n jälkeen ole olleet aivan sitä, mitä sarjalta toivoisin, en halua lakata uskomasta. FFXIV:n pelaaminen muistutti minulle, että toisinkin voi olla. Maailma voi tuntua elävältä ja aidolta myös nykyisissä peleissä. Ehkä siis FFXVI:n maailma jälleen kolahtaa minulle paremmin kuin nämä edelliset.
Mistä seikoista sinä pidät Final Fantasy -maailmoissa? Onko sinulla jokin oma suosikki? Miksi pidät juuri siitä?
Seuraa myös somessa!
Ei kommentteja