Mikä sykähdytti E3-messujen esityksissä?

E3-messut ovat itselleni se pelialan tapahtuma, jota seuraan vuosittain. Toki muistakin tulee uutisia luettua, mutta E3-messuilta katson esityksiäkin. Tänä vuonna tiesin jo, mitä odotin, eivätkä messut siinä mielessä tarjonneet isoja ylläreitä. Iloa sen sijaan oli tarjolla läjäpäin.



Harmillisesti en tänä(kään) vuonna pystynyt töiden vuoksi seuraamaan E3-lähetyksiä livenä vaan sain uutiseni Twitterin välityksellä, mikä vähän laimensi tunnelmaa, kun videoita katsoi viiveellä. Oma moka tietysti, olisinhan voinut pysyä myös poissa somesta. Spoilereista huolimatta hype nousi, ja voin nyt jo oikeasti myöntää, että odotan muun muassa Final Fantasy VII Remakea ihan tosissani. Poissa ovat kaikki nihkeilyt, joita vuosia sitten aiheesta kirjoittelin.

Mennään kyseiseen aiheeseen kuitenkin hieman myöhemmin, sillä ensin haluan käydä läpi pienemmät uutiset, jotka onnistuivat jossain määrin yllättämään. Vasta sitten siirryn hypettämään näitä isompia juttuja.


Pieniä, kivoja yllätyksiä


Erityisen kiinnostunut olin taas Square Enixin ja Bandai Namcon pressitilaisuuksista. Nintendo kiinnosti myös lievästi, muttei tällä kertaa tarjonnut itselleni innostavia juttuja. Puoliso sen sijaan innostui kyllä Breath of the Wildin jatko-osasta, jota sitten itse luultavasti seurailen sivusilmällä.

Namcon esityksestä mieleen jäi Code Vein, jota testasin vuoden 2017 GameXpossa. Surkeastihan sen pelaaminen minulta sujui, mutta peli oli visuaalisesti kiehtova ja voisikin olla kivaa sivusta seurattavaa siinä missä Linkin uudet seikkailutkin.

Luonnollisesti Square tarjoili suosikkipelitalonani paljon kaikenlaista, joka jäi kiehtomaan mieltä. Crystal Chronicles saa uusioversion tuoreille alustoille.

Peli julkaistiin alun perin Game Cubelle, joten minulta se jäi kokematta, vaikka olin siitä tuolloin kovin kiinnostunut. Piirtelin siitä aikoinaan jopa fanitaidetta, vaikken ole pelannut kyseistä peliä minuuttiakaan enkä tunne sen hahmoja. Tykkäsin vain kovasti siitä, miltä peli näytti, ja tarina kuulosti kiinnostavalta.

Nyt olisi siis uusi tilaisuus päästä tutustumaan siihen. Pelissä houkuttelee tietysti kristallien ympärille kietoutuva tarina ja todella söpö visuaalinen ilme. Sen sijaan moninpeliominaisuudet tekevät pelistä vähän vähemmän houkuttelevan, joten jätän tämän jutun vielä harkinnan alle.

Lievästi kiinnostava peli Squaren esityksessä oli myös Tokyo RPG Factoryn Oninaki, joka on I am Setsunan ja Lost Sphearin seuraaja. Setsunan pelasin läpi, mutten suoranaisesti ihastunut siihen. Lost Sphearin kokeilu jäi puolestaan demoon, koska siinä ärsyttivät samat jutut kuin Setsunassa eli isoimpana tekijänä taistelusysteemi. Molempien visuaalisesta ilmeestä tykkäsin kuitenkin paljon.

Oninaki lupailee täysin uutta ja erilaista taistelusysteemiä tutulla visuaalisella ilmeellä höystettynä. Siispä se voisi olla minulle sopiva peli. Tämä on sinällään hieman hassua, koska olen pitkään vierastanut toiminallisempia taistelusysteemejä ja arvostanut vuoropohjaisia, mutta nyt fiilis on erilainen. Nykyisin voisin sanoa, että molemmissa on puolensa ja eri peleihin sopivat erilaiset ratkaisut. Oninaki voi siis hyvinkin päätyä ostoslistalle, tai vähintäänkin testaan sitä demon verran, mikäli sellainen tuodaan tarjolle.

Täytenä yllärinä tuli Romacing Saga 3:n julkistus. Peli ei ole minulle suoranaisesti tuttu kuin muiden pelaajien puheiden kautta. Se kuitenkin menee sille osastolle, että "tähän teokseen olisi jo korkea aika tutustua".

Koska pelattavia pelejä on pitkä liuta, en uskalla luvata, että olisin ihan heti peliin tarttumassa. Pieni uteliaisuus minussa kuitenkin heräsi, ja peli tosiaan näytti lyhyen esittelyn perusteella hyvältä.

Viimeisenä tuulahduksena menneiltä vuosilta Square muistutti The Last Remnant Remasteredista, joka saapui jo viime vuoden puolella PlayStation 4:lle. Nyt se saadaan myös Nintendo Switchille. Todennäköisesti en ole sitä kyseiselle konsolille hankkimassa, mutta muistutus pelistä oli hyvä juttu.

Myös The Last Remnant on pyörinyt pelattavien pelien listallani pienen ikuisuuden. Ehkä se tosiaan pitäisi vihdoin napata ostoskoriin (pleikkarille) ja lähteä tutustumaan, mitä sillä olisi tarjottavanaan minulle.

Sanottava kuitenkin on, että nämä pikkuyllärit jäivät kutkuttamaan mieltä, mutta suhtautumiseni niihin on silti yhä hitusen epävarma. Kaikki kiinnostavat lievästi. Valitettavasti aika on rajallista, joten ihan pelauslistani kärkipäähän ne eivät vieläkään päässeet kipuamaan. On kuitenkin mukava leikitellä ajatuksella, että voisin joskus niihin tarttua.


Se isoin uutinen: Final Fantasy VII Remaken julkaisupäivä


Final Fantasy VII Remake julkistettiin E3-messuilla vuonna 2015. Tuosta hetkestä tuntuu olevan jo ikuisuus, mutta nyt vihdoin saimme julkaisupäivän kyseiselle pelille: 3.3.2020. Kyseessä on maailmanlaajuinen julkaisu eli peli ilmestyy samaan aikaan niin Japanissa, Pohjois-Amerikassa kuin Euroopassakin.

Jokunen kuukausi tässä on siis vielä odotettava, ja pahaa pelkään, että julkaisupäivän kanssa voi vielä käydä samoin kuin Final Fantasy XV:n kohdalla. Se siirtyi parilla kuukaudella, ja silti peli oli kovin keskeneräisen oloinen ilmestyessään.  Toisaalta haluan uskoa, että Squarella on opittu virheistä.



Peli ei ole vain graafisesti paranneltu versio alkuperäisestä vaan nimensä mukainen uudelleen rakennettu kokonaisuus. Ylipäätään tarina julkaistaan useammassa osassa, joista ensimmäinen käsittää ainoastaan Midgarin. Kaupungissa vietetään alkuperäisessä pelissä verrattain vähän aikaa, mutta nyt voisi kuvitella, että sen osuutta laajennetaan huomattavasti. Tällä tavoin on myös mahdollista syventää niin hahmoja kuin tarinaakin, mikä ei haittaa lainkaan.

Pidän paljon alkuperäisestä tarinasta ja tykästyin pelissä moniin hahmoihin myös. Silti on mukavaa, jos hahmot syvenevät, ja jos sivuhahmot saavat enemmän aikaa ruudulla. Trailerien perusteella näyttäisi siltä, että ainakin Jessie, Biggs ja Wedge saavat aiempaa suuremmat roolit ja enemmän repliikkejä.

Pelin taistelusysteemi ei ole alkuperäisestä tuttu vuoropohjainen vaan se on muutettu toiminnallisempaan suuntaan. Pelkäsin kovasti, että pelissä pääsisi pelaamaan ainoastaan Cloudilla, mutta ilmeisesti näin ei ole, vaan pelaajan voi olla jopa suotavaa vaihdella eri hahmojen välillä. Jokaisella on omat vahvuutensa, joita taistelussa voi hyödyntää.

Lisäksi kiinnitin huomiota siihen, että Final Fantasy XIII:sta tuttu stagger-systeemi näyttää tehneen paluun, mistä kai voidaan olla montaa mieltä. Itse tykkäsin vihollisten kurmottamisesta staggerin avulla, mutta kaikkien makuun se ei tainnut olla.

Erityisesti pidin trailereissa siitä, että Tifa ja Marlene esiteltiin, kuten jo toukokuussa uumoilin. Lainaanpa hieman itseäni.

Tifan nimi tosin vilahti taistelukohtauksissa, joten veikkaan, että hänet esitellään kesäkuussa. Square on silloin luvannut lisää tietoa pelistä. Oma arvaukseni on, että jos kesäkuussa tulee uusi traileri, saatamme nähdä sillä myös vilauksen Wedgestä ja Marlenesta Tifan lisäksi. Kenties myös Sephirothin kasvot, kun nyt näimme vain selän.

Trailerilla tosiaan nähtiin Tifan ja Marlenen lisäksi Wedge ja Sephirothin kasvot. Ehkä näitä juttuja ei ollut kovin vaikea ennustaa, mutta pitipähän nyt mainita, että kerrankin meni nappiin omat höpinät.

Voin myös myöntää, että hypeni alkaa olla hyvässä vauhdissa. Se tietysti pikkuisen harmittaa, että kahta suosikkihahmoani, Yuffieta ja Vincentiä, tuskin tullaan tässä ensimmäisessä osassa näkemään. Toisaalta jääpähän jotain odotettavaa seuraavaan osaan. Hankintalistalla pelikokonaisuus tulee olemaan ehdottomasti.

Uutta versiota odotellessa nappasin PlayStation 4:n kaupasta alkuperäisen pelin. Tässä on kesä ja syksy aikaa pelailla se läpi ja verestää muistoja. Olen nimittäin viimeksi pelannut pelin kokonaan joskus 2000-luvun alussa.


Lisää nostalgiahuuruja: Final Fantasy VIII Remastered


Final Fantasy VIII on peli, josta en osannut odottaa mitään uutisia. Se tuntuu aina jäävän jalkoihin, kun muita vanhoja helmiä nostetaan jalustalle. Nyt yllättäen pelistä kuitenkin tulee Remastered-versio, ja se saadaan jo tänä vuonna. Henkilökohtaisesti toivon, että peli ilmestyisi reilusti ennen vuoden loppua.

Pelistä vilautettiin lyhyt traileri, joka ei paljasta, onko luvassa mitään muuta kuin visuaalisia parannuksia. En kuitenkaan usko, että peliin tehdään juuri teknisiä muutoksia. Sekä Final Fantasy VII että Final Fantasy IX saivat helposti päälle laitettavia huijauskoodeja ja trophyt PS4-versioihinsa, joten ehkäpä myös FFVIII:n uusioon ovat vastaavat ominaisuudet tarjolla.



Minullahan on siis ollut FFVIII:n uusi pelauskerta meneillään PSP:llä jo vuosien ajan, mutta olen äärimmäisen laiska käsikonsolipelaaja, ja kyseisessä pelissä on paljon sellaista, mikä minua nyppii. En koskaan oppinut nauttimaan Draw- ja Juction-systeemien hienouksista, vaikka tiedän niiden jopa osalle pelaajista olevan "se juttu" Final Fantasy VIII:ssa.

Nyt ajattelin kuitenkin hypätä nostalgiaveneeseen ja purjehtia ärtymyksieni ylitse. Final Fantasy VIII oli ensimmäinen sarjan peli, jonka sain hankittua omakseni. Sillä on siis erityinen paikka pelaajahistoriassani. Sen takia se ansaitsee tulla pelatuksi vielä ainakin kerran.


Sokerina pohjalla jotain uuttakin: Tales of Arise


Vaikka E3-messuilla esitellään aina paljon uutta, omat kiinnostukseni suuntautuivat tällä kertaa lähinnä vanhemman tuotannon uudelleen julkaisuihin (olen varmaan hyvää vauhtia siis keski-ikäistymässä). Bandai Namco kuitenkin esitteli Tales-sarjaansa uuden tulokkaan Tales of Arisen, joka julkaistaan vuonna 2020.




Edellinen sarjan peli, Tales of Berseria, julkaistiin alkuvuodesta 2017. Siitä asti olen oikeastaan odottanut seuraavaa, joten tämä julkistus oli minulle erittäin miellyttävä uutinen.

Tales of Arise näyttää hyvin erilaiselta kuin aiemmat Tales-pelit. Visuaalinen ilme nojaa edelleen animetyyliin, mutta silti se tuntuu päivitelty ja raikkaammalta kuin viimeisimmissä julkaisuissa (enkä tarkoita tällä, että kyseiset pelit olisivat olleet visuaalisesti huonoja).

Trailerilla esitetty taustatarinan tynkä toi minulle mieleen Final Fantasy XIII:n, mutta uskon, että tämä peli ottaa oman suuntansa ja kertoo tarinansa omalla tavallaan. Tuskin siis mitään kopiota on luvassa.

Tässä on siis peli, jota todellakin odotan pääseväni pelaamaan. Ilmeisesti minusta on huomaamattani kuoriutunut Tales-sarjan fani, vaikken mitään isoa fanityttöilyä suostu myöntämään. Jään kuitenkin innoissani odottamaan lisää uutisia Tales of Arisesta.

Mikä sinulle oli E3-messujen kohokohta? Mitä peliä odotat kaikista eniten?

Seuraa myös somessa!

https://www.instagram.com/afigaming_/ https://twitter.com/Afeni84


https://www.pelit.fi/

Ei kommentteja