Liki jokainen pelaaja tuntee termin "rage quit". Syystä tai toisesta pelissä ei pääse eteenpäin ja lopulta iskee niin suuri kiukku, että pelaaminen on vain pakko lopettaa. Tässä postauksessa pohditaan, mitkä asiat pelissä voivat saada kiukkukeskeyttämään sen pelaamisen.
Aloin loppuvuodesta pelata uusiksi Final Fantasy VI:n PlayStation-versiota. Pelailu sujui vanhasta muistista ihan mallikkaasti, mutta toisaalta olin unohtanut myös monia juttuja. Vanhojen pelien ominaisuudet myös puskivat silmille ja kiristivät aina toisinaan hermoja, vaikka pelin hahmot, tarina ja visuaalinen ilme miellyttivät enemmän kuin paljon.
Pelaamiseni kuitenkin lopulta keskeytyi lopulta, kun jouduin kohtaan, josta en yksinkertaisesti päässyt eteenpäin. Muistan selvittäneeni sen nuorempana, ja läpipeluuoppaankin perusteella pelihahmoni olivat riittävillä tasoilla. Siitä huolimatta seinä nousi vastaan, ja kun tarpeeksi hakkasin siihen päätäni, nousi myös kiukku.
Kun käpy kärähti, itsehillintä riitti tasan siihen, ettei ohjain lähtenyt lentoon. Totesin, että oli parempi lopettaa siltä päivältä. Valitettavasti sama murmelipäivä jatkui, kun kokeilin peliä myöhemmin uudestaan. Oli myönnettävä, että olin jumissa. Olisi pitänyt peruuttaa hieman ja palata nostamaan hahmoni ylilevelitetyiksi. Ei kiitos, hermot eivät riittäneet sillä hetkellä, enkä osaa sanoa, koska riittäisivät.
Päädyin siis perinteiseen rage quittiin eli suomalaisittain kiukkukeskeyttämiseen. En enää vuoden 2019 aikana koskenut koko peliin.
Siitä on kauan, kun olen viimeksi kokenut vastaavaa. Tämänkertainen kokemus sai kuitenkin miettimään koko kiukkukeskeyttämistä. Peliraivo vain välillä iskee ja siihen voi olla erilaisia syitä eri pelaajien kohdalla. Niinpä lähdin kyselemään Twitterissä, missä tilanteissa muilla on pelatessa kiehahtanut.
Syy 1: liian vaikeat vastukset tai pulmatehtävät ja toistamisen pakko
Final Fantasy XII:n vapaaehtoinen vihollinen, Yiazmat, teettää töitä ja voi osoittautua liian isoksi haasteeksi osalle pelaajista. Taisteluun kuluu helposti useampi tunti. |
Yleisin
syy kiukkukeskeytyksiin näytti kommentoijilla olleen liian vaikea
pomovihollinen tai pienempi vastus, johon pelissä törmäsi. Myös
tuskaisen vaikeat pulmatehtävät, joita ei välttämättä tajunnut edes
netistä löytyvien ohjeiden avulla, saivat heittämään ohjaimen nurkkaan.
Pahinta
on jos kuolo korjaa pelissä, kun tallentamisesta on pidempi aika ja
kaikki ennen häviötä tehty pitäisi tehdä uudestaan. Tällaisen
tilanteen saattaa aiheuttaa monivaiheinen pomotaistelu, jossa pelaaja
häviää viimeisen vaiheen viimeisillä hetkillä.
Vaihtoehtoisesti myös
pitkä luolasto voi nostaa turhautumisen pintaan, jos tallentaa voi
esimerkiksi vain sen ulkopuolella ja pelihahmo heittää lusikan nurkkaan
viimeisessä kerroksessa. Pelaajan voi olla vaikea kerätä motivaatiota
aloittaa urakka alusta, ja toisinaan kiukkukeskeytyksestä tulee pysyvä
pelaamisen lopettaminen sen pelin kohdalla, varsinkin jos sama tappio
toistuu useamman kerran.
Varsin ilmeistä on, että oma
kamppailuni Final Fantasy VI:ssa kuuluu juuri tähän suosituimpien syiden ryhmään. Nyt enää
mietin, jaksanko tarttua ohjaimeen uudestaan ja puskea eteenpäin vai
olisiko aika siirtyä muiden pelien pariin.
Syy 2: pelaajan omat tavoitteet
Toisinaan syy ei löydy pelistä vaan pelaajasta, joka asettaa itselleen liian suuria tavoitteita pelissä menestymisen suhteen. |
Toisinaan kiukkukeskeytys ei sinänsä
johdu pelistä vaan pelaajasta itsestään. Jokainen pelaaja määrittelee
vähintään alitajuisesti itselleen tavoitetason.
Haluaako pelaaja vain kulkea
pääjuonen läpi vai tehdä kenties kaikki sivutehtävät? Onko löydettävä
pelin jokainen piilotettu aarre ja suoritettava jokaikinen saavutus?
Mikä taso riittää itselle?
Kiukkukeskeytys saattaa iskeä, jos oma tavoitetaso ei täyty. Omat "tyhmät" virheet voivat
ottaa kupoliin ja saada luovuttamaan pelin osalta. Pelin vikahan se ei
ole, jos pelaaja painelee vääriä nappeja ja siksi mokaa, mutta ei se
yleensä kiukkua vähennä.
Eräs kommentoija kertoi, että pelin
pelaaminen oli jäänyt häneltä kesken, koska hän ei saanut yhdestä
kentästä 100 %:sta suoritusta eikä näin ollen voinut jatkaa seuraavaan.
Nyt hän odottelee kaverilta apuja tilanteeseen.
Oma
ryhmänsä lienee se joukko, jolle kaverin apu ei kelpaa, koska silloin
suoritus ei mene kokonaan omiin nimiin. Silloin joko hakkaa päätään
seinään, kunnes jonain päivänä onnistuu kinkkisessä kohdassa tai
todellakin lopettaa pelin pelaamisen kokonaan.
Omalle kohdalle on sattunut myös tämäntyylisiä keskeyttämisiä, joskaan niihin on harvemmin liittynyt kiukkua. Olen joitain pelejä yrittänyt pelata ns. täydellisesti läpi, mutta jaksaminen on yleensä loppunut ja into koko peliä kohtaan hiipunut kokonaan.
Syy 3: Bugit, huonot pelimekaniikat ja epäreiluus
Final Fantasy XV:n bugit puhututtivat pelaajia loppuvuodesta 2016. Sittemmin ne on paikattu, mutta alkuun vaikeuttivat pelin pelaamista. |
Aina
pelin takkuaminen ei ole kiinni pelaajan taidoista vaan peli itsessään
saattaa tehdä onnistumisesta liki mahdotonta. Toisinaan peli saatetaan
julkaista niin varhaisessa vaiheessa, että pelaaja joutuu miettimään,
onko sitä edes testattu ennen julkaisua.
Peli vilisee bugeja eli
virheitä, jotka vaikeuttavat pelaajan etenemistä. Omalla kohdallani
törmäsin tällaiseen esimerkiksi Final Fantasy XV:ssä, kun pyrin
luolastoon, joka ei latautunutkaan kunnolla. Oli keskeytettävä
peli ja aloitetta se osio uudestaan. Turhauttavaa, muttei sentään sillä
kertaa aiheuttanut kiukkukeskeytystä.
Joskus myös pelin
mekaniikat tai kontrollit saattavat itsessään olla turhan monimutkaisia
ja hankalia tai ihan vain epäloogisia. Jos samantyylisissä peleissä on käytetty tiettyä näppäintä taisteluun, ei välttämättä ole
paras idea yhdessä pelissä siirtää sitä johonkin muualle. Paljon
pelaaville syntyy lihasmuisti, jonka varassa nopeat refleksit toimivat.
Kun toiminnot eivät sijaitse oletettujen näppäimien takana, syntyy
turhauttavia tilanteita. Kun näitä kasaantuu tarpeeksi, iskee kiukku ja
peli voi jäädä kesken.
Huomattava kuitenkin on, että monet pelaajat ovat nopeita oppijoita ja uudet kontrollit saattavat painua alitajuntaan yllättävän pian, vaikka eivät vastaisi täysin aikaisemmin opittuja. Silti jossain peleissä törmään kontrolleihin, jotka eivät suostu iskostumaan tajuntaan yrityksistä huolimatta. Omalla kohdallani tällainen on ollut Astral Chain.
Osa kommentoijista mainitsi myös
huijaavan tekoälyn syynä kiukkukeskeytyksiinsä. Käytännössä tämä tarkoitti, että pelissä
vihollisille annettiin etuuksia, joita pelaaja ei pystynyt hyödyntämään.
Esimerkiksi pelaaja saattoi piestä vastustajansa henkihieväriin, mutta
tämäpä karkaakin paikalta ja palaa takaisin täysin parannettuna ja
uusilla aseilla varusteltuna. Pelaajalle ei kuitenkaan anneta tuossa
välissä mahdollisuutta parantaa omaa hahmoaan ja aseistustaan vaan hän
joutuu altavastaajaksi. Jos tällaiset epäreilut asetelmat ovat toistua,
ei pelaamiseen välttämättä lopulta riitä motivaatiota.
Syy 4: Toksinen peliyhteisö
League of Legends ei ole saanut suoranaisia kehuja peliyhteisönsä ystävällisyydestä eikä ilmapiirin myrkyttäjistä ole päästy täysin eroon. |
Joskus vika ei ole
pelissä ja sen mekaniikoissa eikä pelaajassa itsessään vaan
ympäristössä, joka koostuu muista pelaajista. Kommenteissa nostettiin
tikunnokkaan joitain online-pelejä, joissa edetään yhdessä toisten
pelaajien kanssa.
Oman pelin tiimin voi näissä muodostaa kavereistaan,
jolloin ongelmia ei yleensä ilmennyt. Aina kavereita ei kuitenkaan ole
riittävästi samassa pelissä, jolloin on pelattava ns. randomien kanssa.
Tuntemattomat voivat olla hyvää peliseuraa, mutta usein joukkoon mahtuu vähintään yksi tyyppi, joka katsoo oikeudekseen ryhtyä räyhäämään muille silloin, kun
peli ei syystä tai toisesta suju toivotulla tavalla.
Tämäntyyppisissä
online-peleissä kommunikointi oman tiimin kesken on yleensä tärkeässä
roolissa. Siksi keskustelua ei voi sulkea, jos haluaa pelaamisen
sujuvan, mutta miellyttävää se ei ole, jos joukossa on riehujia.
Valitettavasti kommunikoijat kertoivat, ettei tällaisista tyypeistä ole
yleensä mahdollista edes päästä täysin eroon. Vaikka heidän tilinsä
suljettaisiin, he usein tekevät vain uuden tilin ja jatkavat myrkyllistä
käytöstään. Osa sanoi siirtyneensä pelaamaan lähinnä yksinpelejä, koska
eivät jaksa vääntää häiriköiden kanssa online-peleissä.
Olen ollut onnekas (ja pelannut vain vähän online-pelejä), sillä omaa kokemusta ei tällaisesta peliyhteisön myrkyllisyydestä ole kertynyt. Final Fantasy XIV on ainoa online-peli, jota olen pelannut niin pitkään, että olen oikeasti päässyt vuorovaikutustilanteisiin toisten pelaajien kanssa. Yhteistyö on toiminut ja peliyhteisöstä jäi varsin positiiviset muistot. Lopetin pelin pelaamisen muista syistä ja arvostan edelleen tuttavuuksia ja kaverisuhteita, joita sen kautta tuli solmittua.
Ei kiukkukeskeytyksiä, vain taukoja tai apaattisia lopetuksia
Kun kyselin pelien kiukkukeskeyttämisistä, hyvin nopeasti tuli selväksi, että osa pelaajista ei sellaisia koskaan koe. Sen sijaan hankalassa pelitilanteessa tulee vedettyä henkeä ja pidettyä tauko, jonka jälkeen pelin pariin voi taas palata.
Kommentoijat kokivat tauon auttavan ja pulman usein ratkeavan uudella pelikerralla. Tosin eräs henkilö mainitsi, että kerran näin ei käynyt ja peli meni lopulta myyntiin. Voidaan pohtia, oliko tämä sitten erittäin lopullinen kiukkukeskeytys vai ei.
Osa myös kertoi kyllä kiukutelleensa pelille ja uhkaavansa lopettaa pelaamisen. Tästä huolimatta pelaaminen jatkui ja ongelmallinen kohtakin saatiin lopulta ratkaistua.
Toisaalta osa todella keskeytti pelaamisen, mutta kiukun sijaan iski apatia. Peli ei osoittautunut niin kivaksi ja mielenkiintoiseksi kuin oli kuvitellut, joten se sai jäädä.
Eräs kommentoijista kertoi, ettei halua tuhlata aikaa peleihin, jotka eivät jaksa lopulta innostaa. Hän ei kokenut velvollisuudentuntoa pelata pelejä loppuun vain siksi, että oli ne joskus aloittanut. Varsin vapauttava näkökanta, jota kannattaa pohtia varsinkin silloin, jos pelaaminen alkaa tuntua stressaavalta. Hauskanpidosta ja harrastuksestahan tässä kuitenkin puhutaan.
Syitä on monia mutta ehkä kiukku kertoo siitä, että on aika vaihtaa suuntaa
Tämä lienee itsestään selvää, mutta kannattaa valita pelattavaksi peli, josta saa kiukun sijaan iloa |
Saamieni kommenttien perusteella kiukkukeskeytys voi aiheutua monesta eri syystä. Osaan näistä voimme pelaajina itse vaikuttaa, kuten vaikkapa siihen, millaisen pelausympäristön luomme toisillemme online-pelien parissa.
Myös omia tavoitteitaan voi olla hyvä miettiä. Tarvitseeko aina oikeasti päästä täydelliseen suoritukseen vai voiko pelaamisesta nauttia vähemmillä suorituspaineilla? Joskus myös voi ottaa apaattisen lopettajan valinnoista mallia. Pelin voi oikeasti jättää sikseen, jos siitä ei saa iloa.
Itse mietin vielä, mitä teen Final Fantasy VI:n suhteen. Tällä hetkellä ei tunnu siltä, että jaksaisin yrittää samaa kohtaa uudestaan tai vaihtoehtoisesti ylilevelittää hahmojani, jotta siitä tulisi helpompi.
Ehkä on siis aika toistaiseksi keskittyä muihin peleihin ja katsoa, nouseeko innostus uudestaan myöhemmin. Joka tapauksessa tärkeintä on pelata sellaisia pelejä, joista sillä hetkellä saa iloa.
Seuraa myös somessa!
Ei kommentteja