Viime viikolla tuli kokeiltua jotain uutta eli otin testaukseen Ys VIII - Lacrimosa of Dana -pelin demon. Lähdin liikkeelle ilman suurempia odotuksia ja pääsinkin yllättymään varsin positiivisesti.
Ys ei ole minulle pelisarjana tuttu. Jonkin osan olen tainnut Steamistä itselleni lunastaa, mutta tietäähän sen, miten hyvin minun PC-pelaamiseni edistyy. En siis ole vielä edes kyseistä peliä saanut koneelle asennettua.
Tästä syystä latasin Ys VIII - Lacrimosa of Danan demon täysin nollatiedoilla pelisarjan ominaisuuksista. Okei, olen ehkä kuullut kavereilta jotain pientä ja saattanut jonkin jutunkin lukea, mutta siis sitä omakohtaista kokemusta ja vertailupohjaa ei ollut. Avoimin mielin lähdin siis kokeilemaan, mistä oikein on kyse.
Kauniit maisemat ja simppelit hahmomallit
Pelin maisemat miellyttivät silmää välittömästi. Ne suorastaan kutsuivat seikkailemaan, mikä on ehdottomasti plussaa. On olemassa maisematyyppejä, jotka nostavat niskavillani välittömästi pystyyn (esim. lumiset vuoret), mutta tässä demossa ei sellaisia onneksi esiintynyt.
Sen sijaan näin maastossa vihreää ruohoa, puita, vesialueita ja kallioisia rinteitä. Kaikki nämä muodostivat jännittävän ja kiehtovan kokonaisuuden, mutta missään vaiheessa ei tullut pelottavaa fiilistä. Varmaan varsinaisesta pelistä löytyy niitä epämiellyttäviäkin maisemia ja pelottavia luolia, mutta onnekseni niitä ei ollut valittu demoon.
Hahmomallit tuntuivat vähän yksinkertaisilta, mutta ehkä kyse on vain siitä, että olen taas viime aikoina tuijotellut vähän toisentyyppisiä pelejä. Yksinkertaisuudesta huolimatta hahmot näyttivät ihan hyvin toteutetuilta. Pidin animetyylisestä ilmeestä myös. Se on kivaa vastapainoa niille peleille, joissa hahmomallit ovat huomattavasti realistisempia. Tosin tiedostan, että jollekulle animetyyli saattaa olla täydellinen turn off, mutta ehkäpä peli ei sitten muutenkaan innostaisi, jos siltä tuntuu.
Hahmojakin siis katseli ihan mielellään. Tapani mukaan tietysti kiinnostuin tiimissä olevasta Laxia-neidosta. Hänellä tosin voisi olla housut jalassa, mutta muuten tykkäsin hänen asustaan ja aivan erityisesti hänen hiuksistaan.
Nopeat taistelut ja hukassa olevat kontrollit
Demossa oli kaksi pomo-ottelua ja paljon pienempiä matseja. Taistelusysteemiin en näin lyhyessä pätkässä oikein päässyt sisään, mutta helpolla vaikeustasolla aseiden heiluttaminen kuitenkin sujui. Tapani mukaan unohdin aina puolustautua, mikä tietysti tällaisissa aktiivisemmissa, reaaliaikaisissa peleissä ei ole niin kauhean hyvä juttu.
Taistelun tempo oli kuitenkin hyvä ja mielestäni kähinät olivat riittävän nopeasti ohitse. En ole ollut pitkien otteluiden ystävä oikeastaan koskaan. Siinä mielessä tällainen rytmitys tuntuikin istuvan minulle kuin nenä päähän, kunhan vain pääsisin systeemin saloihin oikeasti kiinni.
Taistelemisen lisäksi minulle hankaluuksia tuotti kartta. Ehkä hahmotuskyvyssäni on jotain pielessä, mutta koin sen lukemisen vaikeaksi. Lisäksi sen esille saaminen ei ollut luontevaa. Monissa pelaamissani peleissä kartan saa esille PS4-ohjaimen touch padia hiplaamalla, mutta Ys VIII:ssa kartta tulikin esille täysin eri napin takaa. Tämä ei kuitenkaan ole iso juttu vaan lähinnä oppimiskysymys, joka epäilemättä korjautuisi ajan kanssa, jos peliä enemmän pelaisi.
Tarina ja hahmojen persoonat?
Kuten tavallista demojen kohdalla, ei tarina avautunut juuri lainkaan. Siitä sai vain pienen väläyksen, jonka kautta pääsi jyvälle lähtökohdista. Tässä sitä ollaan salaperäisellä saarella ilmeisesti haaksirikkoutuneena. Muuta ei sitten oikein paljastetakaan.
Tämä on ihan okei demoa pelatessa. Japanilaisissa roolipeleissä tarina yleensä muutenkin aukenee hitaasti ja saattaa sisältää myös monia kerroksia. En siis edes odottanut demon annin olevan tältä osin kovin kummoinen.
Sama koskee oikeastaan hahmojakin. Sarjaa pelanneet toki tietävät varmasti jotain päähahmo Adelista, mutta minulle hän jäi mysteeriksi. En tiedä, ovatko Laxia ja Sahad olleet myös mukana aiemmissa osissa, mutta jos ovat, kenties hekin ovat jo muille tuttuja. Minun kosketuspintani hahmoihin jäi kuitenkin hyvin pitkälti heidän ulkonäkönsä varaan.
Sen verran tiedän, ettei Adel puhu lainkaan, mutta demo antoi kuitenkin kertaalleen valita kannan pulmatilanteessa. Muuten Laxia ja Sahad hoitivat höpöttelyt, mutta kovin paljon tähän puoleen ei luonnollisesti keskitytty nyt. Toisaalta eipä kukaan hahmoista päässyt sitten herättämään suuria negaatioitakaan.
Ehkä ostoslistalle
Demosta jäi pääasiallisesti positiivinen fiilis. Vaikka kontrollit olivat minulle vähän hankalia, uskon ne oppivani, jos vain pelaan enemmän. Lisäksi aina on mahdollista valita helppo vaikeustaso, jolloin voi keskittyä enemmän hauskanpitoon ja vähemmän taktiikkaan.
Visuaalisesta ilmeestä tykkäsin ehdottomasti ja taistelujen nopeus nosti myös pisteitä. Tarinasta ja hahmoista ei ole juuri sanottavaa, mutta pelatessahan se puoli sitten selviäisi. Voisin joka tapauksessa kuvitella Ys VIII:n olevan vähintäänkin viihdyttävää kastia.
Jostain syystä demossa oli hieman samanlaista fiilistä kuin Tales-sarjan peleissä, mutta myös jotain, mikä muistutti minua Star Oceanista. Se asettui ehkä näiden kahden sarjan välimaastoon, mikä ei missään nimessä ole huono asia. Kummassakin on nimittäin paljon sellaista, mistä pidän.
Pelihän olisi ilmestymässä jo 15.9.2017 eli ihan kohta. Välittömästi se ei taida ostoskoriini päätyä, koska minulla riittää vielä puuhaa Final Fantasy XII: The Zodiac Agen kanssa. Sen jälkeen voisin kuitenkin harkita, josko Ys VIII olisi syksyni viihdyke.
Mitä tykkäät Ys-sarjasta? Aiotko hankkia Ys VIII:n?
Päivitys to 7.9.2017: Nyt on käynyt niin, että allekirjoittaneen flunssa ja Tracon-kiireet ovat imaisseet viimeisetkin voimavarat. Tästä johtuen blogi ei päivity tulevana sunnuntaina (10.9.) vaan seuraavan kerran vasta keskiviikkona 13.9. Pahoitteluni! Mukavaa ja pelien täytteistä viikonloppua silti kaikille!
Peli on ollut varattuna jo jonkin aikaa, tosin Vitalle, jolle se alunperin ilmestyi. PS4-versiossa on lisäsisältöä ja päivitetyt grafiikat, mutta koska en konsolia omista, on tyydyttävä vanhempaan versioon.
VastaaPoistaItsehän pidän Ys-sarjasta kovasti, tosin tutustuin siihen verrattain myöhään Ys sevenin myötä. Tykästyin pelin vauhdikkaaseen toimintaan ja menevään musiikkiin ja sittemmin olen pelannut ainakin jonkin version sarjan jokaisesta osasta. VIII taitaa jatkaa samaa linjaa kuin Seven ja Celceta, muut osat ovat hieman erilaisia ja itse olen pitänyt niiden tyylistä toistaiseksi enemmän. Saa nähdä mitä uusimman kanssa käy. :)
Adol on Ys VIII:n pelattavista hahmoista ainoa, joka esiintyy koko sarjassa (paitsi Originissa hän ei ole mukana). Vain Sevenissä, Celcetassa ja VIII:ssa on myös muita pelattavia hahmoja, muissa osissa Adol seikkailee yksin.
PS. Hauska muuten, että itse pidän juuri talvipaikoista ja -kaupungeista yleensä eniten. Ehkä pitäisi joskus se I am Setsuna tosiaan pelata. ;D
Emmi
Voidaan sitten joskus pitää pelivertailut, kun ollaan kumpikin saatu oma versio pelattua läpi. ;D
PoistaToiminta tuntui tosiaan olevan vauhdikasta, mutta sen sijaan musiikeista ei demon perusteella jäänyt oikein minkäänlaista mielikuvaa. En silti sano, että itse pelissä ne olisivat mitäänsanomattomia, voihan olla, että demoon vain sattui kappale, joka ei saanut huomiotani heräämään.
Suosittelen kyllä sitä I Am Setsunaa, jos kerran talvipaikat kiehtovat. Veikkaan, että voisit myös muutenkin tykätä kyseisestä pelistä. :)