Mitä Final Fantasy XVI:n traileri oikeastaan kertoi?

Tällä viikolla saatiin odotettuja uutisia. PlayStation 5 julkaistaan jo tämän vuoden marraskuussa, mutta itselleni kolahti enemmän konsoliin liittyvä peliuutinen; saimme vihdoin ensimmäisen trailerin Final Fantasy XVI:sta. Tänään poraudun tuohon traileriin ja avaan ajatuksia, joita se minussa herätti.

 



Final Fantasy XVI:lla ei ole vielä julkaisupäivää, mutta hieman muuta tietoa meille on kuitenkin annettu. Tuottajana toimii Final Fantasy XIV:n pelastanut Naoki Yoshida, joka on työskennellyt myös Dragon Quest X:n parissa. Ohjaajaksi on puolestaan valittu myös Final Fantasy XIV:n taustajoukoista tuttu Hiroshi Takai, jonka aiemmasta historiasta löytyy mm. The Last Remnant (joka varmaan allekirjoittaneen pitää nyt vihdoin oikeasti pelata vuosien haaveilun jälkeen).

Vaikka pelin tuottaja ja ohjaaja ovat niittäneet mainetta FFXIV:n parissa, pelisarjan kuudestoista osa ei ole onlinepeli vaan yksin pelattava roolipeli. Se ilmestyy yksinoikeudella PlayStation 5:lle, mikä on kaiketi herättänyt jo osassa faneja hieman närää.

 

Haaveilua uudesta pääsarjan pelistä

 

Chocoboratsastajia

Nyt tulee tunnustus. Olen haaveillut Final Fantasy XVI:sta siitä asti, kun kävi ilmi, että Final Fantasy Versus XIII muutettiin Final Fantasy XV:ksi. 

Voi kenties sanoa, että asenteeni oli väärä, mutten koskaan ollut kiinnostunut Noctisin seikkailuista... eikä se lopulta ilmestyessään tyydyttänyt minun Final Fantasy -tarpeitani. Siksi katseeni on jo vuosia ollut tulevaisuudessa ja haaveita on kasaantunut mielen perukoille suoranainen pino.

Kirjoitin näistä haaveista kokonaisen postaussarjan viime vuonna. Voit halutessasi käydä tutustumassa myös siihen. Vaihtoehtoisesti voit lukea lyhyen tiivistelmän linkkien alta.

Unelmien Final Fantasy XVI

1: Pelin mekaniikat

2: Maailma

3: Tarina

4: Hahmot

Pelin mekaniikoilta toivoin tuolloin, että taistelusysteemi olisi yhdistämä Final Fantasy X:n ja Final Fantasy XII:n systeemeistä. Halusin, että hahmoja voisi vaihtaa kesken taistelun lennossa ja toisaalta, että gambiteilla voisi ohjastaa niitä hahmoja, jotka ovat tiimissä, mutta joilla ei itse sillä hetkellä pelaa. 

Final Fantasy XII:n gambit-systeemi
Toivoin myös ammattijärjestelmän paluuta uudella twistillä. Lisäksi haaveilin, että mukaan saataisiin lentävän auton sijaan oikea ilmalaiva sekä chocoboja, joilla olisi isompi merkitys kuin pelkkä kulkuvälineenä toimiminen. Pohdiskelin myös teleporttausmahdollisuutta.

Maailman osalta haaveissani on käynyt Final Fantasy IX:n, Final Fantasy XII:n ja Final Fantasy XIV:n tapainen kokonaisuus. Nuohan ovat kaikki hyvin omanlaisiaan, mutta kaikissa yhdistyvät magia ja tekniikka kiehtovalla tavalla. Niin sanottua avointa maailmaa taas en välttämättä kaipaa. 

Maailmaan liittyen toivoin, että kristallit ovat osa kokonaisuutta, samoin moninaiset fantasiarodut ja summonit eli kutsuttavat hirviöt. Nämä liittyvät osin myös pelin tarinapuoleen, jolta halusin siis samoja asioita, mutta lisäksi politiikkaa Ivalice-tyyliin ja seikkailua höystettynä hyvällä romanssilla.

Final Fantasy IX:ssä on varsin moninainen hahmovalikoima
Hahmojen osalta haaveilin, että pelaajan tiimi olisi moninainen ja pelillä voisi jopa olla useampi päähahmo. En haluaisi nähdä enää sen enempää pelkistä miehistä kuin pelkistä naisistakaan koostuvaa tiimiä vaan toivon, että tällä kertaa sukupuolet ovat tasaisemmin edustettuina. 

FFIX:n tapaan joukkoon voisi myös mahduttaa sukupuolettoman/muunsukupuolisen hahmon. Lisäksi ajatuksissani on pyörinyt antagonisti, joka ei ole paha ollaakseen paha. Parasta olisi, jos hänen näkökulmastaan katsottuna hän olisi oikea protagonisti, joka taistelee hyvän puolella.

Nähtäväksi jää, kuinka pitkälti FFXVI vastaa unelmakuviini. Lopulliset vastaukset saadaan tietenkin vasta sitten, kun peliä pääsee oikeasti pelaamaan. Väittäisin kuitenkin, että traileri antaa jo osviittaa suunnasta, jonka Square Enix on pelin suhteen ottamassa.

 

Traileri: väläyksiä maailmasta ja tarinan taustoista

Katsotaanpa sitten, mitä Square meille tarkalleen ottaen kuluneella viikolla tarjoili ihasteltavaksi.

 

 

Trailerin yleissävy on synkkä, ehkä synkempi kuin Final Fantasy -sarjassa keskimäärin. Se oli asia, jota en varsinaisesti osannut odottaa, ja siksi aiheutti ehkä eniten nieleskelyä. Nyt muutaman katsomiskerran jälkeen alan olla kuitenkin sinut asian kanssa, ja uskon, että pelimaailmasta löytyy myös valoisempia ja värikkäämpiä piirteitä, kun sitä avataan enemmän.

 

Fiiliksiä vanhemmista Final Fantasyista

Pelin päähahmo nuorena
Värimaailma tuo minulle tällä hetkellä mieleen Final Fantasy Type-0:n. Tätä mielikuvaa myös vahvistaa verisyys, mikä ei ole sekään tyypillistä pääsarjan peleissä. 

Chocobot olivat hyvin edustettuina jo trailerissa ja niitä nähtiin myös taistelutilanteissa. Taistelukäytössä chocoboja on toki ollut mukana aiemminkin, ensimmäisenä tulevat mieleen FFXII ja FFXIV, joiden mielenmaisemaa olen aistivinani tässä pelissä. Jälkimmäinen ei olisi ihmekään, kun ottaa huomioon, ketkä toimivat pelin kehityksen johtohahmoina.

Selvää lienee myös se, että sarjassa pitkään jatkunut futuristinen linjaus jää nyt ainakin yhden pelin ajaksi jäähylle ja palataan ikään kuin juurille, sinne fantasiapuolelle. Viimeksi selkeän pseudokeskiaikaa on näytetty FFIX:ssä, jossa korkeinta teknologiaa edustavat puiset ilmalaivat (jos ei lasketa Garlandin avaruusalusta, mutta se tulee maailman ulkopuolelta, joten...).

Vaikka minulla ei ole mitään futuristisia fantasiamaailmoja vastaan, sydämessä kävi lämmin ailahdus, kun huomasin linjan olevan tällä kertaa erilainen. Olen kaivannut omien suosikki-Finalieni tyyliä, ja nyt olen haistavinani sen ilmassa. Kun pääsin trailerin synkkyyden ylitse, tuli oikeastaan varsin kotoinen olo.

Pelissä lienee silti myös tuoreempia tuulahduksia. Taistelusysteemi vaikuttaa olevan moderni eikä perinteiseen rivitanssiin ole paluuta. Äkkiseltään näyttäisi siltä, että ote on toimintapainotteinen ja Final Fantasy XV:n suunnalta on tulossa ainakin vaikutteita. Luotan kuitenkin siihen, että taisteluiden osalta on luvassa uuttakin eikä systeemi varmasti tule olemaan täysi kopio edeltävästä pelistä.


Kristallit ja kutsuolennot tärkeässä roolissa

 

Shivan jääkristalleja
Kristallit ovat olleet osa Final Fantasy -mytologiaa sarjan ensimmäisestä pelistä asti. Niiden merkitys tarinan kannalta on vaihdellut, mutta vähintäänkin niihin viitataan jokaisessa pääsarjan pelissä. Tämän ensimmäisen trailerin myötä on selvää, ettei FFXVI tee tässä asiassa poikkeusta.

Trailerilla esitetään pelin tunnuslause, joka saattaa esitellä myös pelin teemaa.


The Legacy of the crystals has shaped our history for long enough.

 

Näen tämän selkeänä viittauksena siihen, että maailma rakentuu kristallien voiman ympärille. Veikkaukseni on, että näitä kristalleja on vähintään neljä, yksi kullekin elementille. Syystä tai toisesta tämä kristallien vaikutus maailmaan ei ole kaikkien mieleen vaan ainakin osa kuolevaisista haluaa irrottautua niiden otteesta. Samalla kuitenkin trailerista käy ilmi, että ilman alueen "äitikristallia" ei ole mahdollista suojautua jonkinlaiselta vitsaukselta. Kristallit ovat siis maailmalle ja sen asukkaille tärkeitä.

Tästä päästään toiseen seikkaan, joka trailerilta nousee mielestäni selkeästi: kutsuolentoihin eli summoneihin. Ne ovat kulkeneet sarjassa mukana sen kolmannesta osasta lähtien. Kutsuolennot ovat hirviöitä, joita pelaaja voi yleensä kutsua avukseen taistelutilanteessa. Useimmiten ne kuitenkin pitää ensin ansaita, jotta niitä voi käyttää. Toisinaan myös vain osa pelattavista hahmoista pystyy ylipäätään hirviöiden kutsumiseen.

Shiva

Final Fantasy XVI:n kutsuolennoista käytetään nimitystä eikon ja niillä jokaisella on ilmeisesti oma kutsujansa, dominantti. Traileri esitteli meille neljä eri eikonia: Shivan (jää), Titan (maa), Phoenixin ja Ifritin (tulta kumpikin). 

Kutsuolentojen nimistä voi melko varmasti päätellä, ettei FFXVI ole FFXII:n tavoin Ivalice-maailmaan sijoittuva peli, vaikka sitä jotkut ovat ehtineet spekuloida. Ivalicella kutsuolennoista käytetään eri nimiä kuin muissa Final Fantasy -maailmoissa. Esimerkiksi jääkutsuolento ei Ivalicella ole Shiva vaan Mateus.

Pelin trailerista käy ilmi, että saman elementin eikonien ei pitäisi voida esiintyä yhtä aikaa. Silti Phoenix ja Ifrit ilmestyvät samaan taisteluun. Kyseessä on siis maailmassa epätyypillinen tapahtuma, joka varmasti kytkeytyy pääjuoneen. Tähän viittaa myös se, että heti trailerin alussa päähahmo nähdään miesjoukossa, jonka tehtävänä on tappaa Shivan dominantti. Oma veikkaukseni on, että elementtikristallit ja kutsuolennot liittyvät vahvasti toisiinsa.


Hahmot vähemmällä huomiolla

 

Päähahmo vanhempana versiona

Siinä missä traileri esitteli mielestäni vahvasti pelin teemaa ja tarinan taustoja, hahmoille annettiin hieman vähemmän tilaa. Heidän roolinsa ei missään nimessä ollut merkityksetön, mutta ei voi sanoa, että heistä olisi ainakaan paljastettu tässä vaiheessa liikaa.

Pelin päähahmosta emme tiedä vielä edes nimeä. Hän on tummahiuksinen nuorimies, joka käyttää aseenaan miekkaa ja ilmeisesti myös kutsuolennoilta saatavia kykyjä, mikäli trailerin taistelupätkiä tulkitsin oikein. Olin näkevinä ainakin Phoenixin siivet ja Titanin nyrkin.

Päähahmo esitetään lisäksi myös toisen tärkeän hahmon, Joshuan, kilpenä ja suojelijana. Joshua on söötti pikkupoika. Hän on alueen hallitsijan lapsi muttei jostain syystä saisi poistua kotoaan. Trailerissa hänet näytetään kadulla nauramassa hopeahiuksisen tytön seurassa, kunnes hänet viedään takaisin kotiin.

Joshua, mahdollinen Phoenixin dominantti

Myöhemmin Joshua joutuu todistamaan taistelua ja suoranaista tappamista. Hänen päälleen lentää verta, minkä jälkeen hänen silmänsä muuttuvat keltaisiksi. Lopulta Phoenix ilmestyy paikalle. Tämä seikka antaa olettaa, että Joshua saattaisi olla Phoenixin dominantti.

Samassa rytäkässä taisteluun ilmaantuu myös aikuisen miehen kokoinen hahmo, joka kutsuu Ifritin. Trailerin loppupuolella Phoenix ja Ifrit ottavat yhteen.

Tuohon kohtaan liittyen tein mielenkiintoisen havainnon. Ifritin ja Phoenixin taistellessa englanninkielessä trailerissa joku huutaa "herää, Joshua". Sen sijaan japaninkielisessä trailerissa joku pyytää jotakuta lopettamaan, koska kyseessä on pikkuveli. Lauseen suora kääntäminen suomeksi (tai englanniksi) on sikäli vaikeaa, että japaninkielisestä huudahduksesta ei käy ilmi, kuka on puhuja ja keneen viitataan pikkuveljenä.

Tässä kohtaa olisi ehkä helppo huudella käännösvirhettä, mutta jäin miettimään, voisiko oikeasti olla niin, että kumpikin traileri antaa vihjauksen eri asioista. Englanninkielisestä huudahduksesta voi kenties päätellä, että kutsuolennon kutsuminen paikalle vie kutsujan jonkinlaiseen transsiin. Tuosta tilasta joku (päähahmo?) haluaa herättää Joshuan. Japaninkielinen huudahdus taas paljastanee hahmojen välisen suhteen. Joshua voisi olla huudahtajan pikkuveli tai kenties päähahmon velipuoli.

Hopeahiuksinen tyttö, mahdollinen Shivan dominantti

Muina hahmoina trailerissa nähdään päähahmon seurassa olevat sotilaat sekä pari korkeammassa asemassa olevaa henkilöä, jotka selvästi pohtivat maailmantilannetta ja oman valtion sotilaallista asemaa.

Lisäksi päähahmo pääsee taistelemaan ilmeisesti vieraan keisarikunnan dragoon-sotilasta vastaan, mikä voi olla viittaus siihen, että erilaisia taisteluammatteja hyödynnetään tässä pelissä.

Tärkeäksi hahmoksi epäilen kuitenkin hopeahiuksista tyttöä, joka nähdään pikaisesti Joshua seurassa. Siinä missä Joshua pukeutuu punaiseen ja osaa parantaa päähahmon käden, mikä lienee viittaus Phoenixiin, tyttö on puettu valkoiseen sinisillä yksityskohdilla. Hänen kaulassaan myös jäähilettä muistuttava riipus. Veikkaan siis, että kyseessä on Shivan dominantti, jota trailerin alussa ollaan jahtaamassa.


Sykähtelevää odotusta

Ifrit ja Phoenix

Final Fantasy XVI:n logo antaa olettaa, että kyseessä on taistelu Phoenixin ja Ifritin välillä. Toisaalta tunnuslauseesta voi päätellä, että tähän taisteluun liittyy myös kuolevaisten kapina kristalleja vastaan. Puhutaan siis eeppisen mittakaavan yhteenotosta, mikä on tyypillistä sarjan peleille.

En voi mitään sille, että hype nostaa tällä kertaa päätään pelottavan nopeasti. Tekijätiimi vaikuttaa unelmalta, asetelmat ovat hykerryttävät ja teemat kolahtavat täysillä. Traileri vie mielikuviani omien suosikki-Finaleiden suuntaan (paitsi taistelun osalta), joten sen katsominen saa vatsanpohjan kuplimaan.

Äkkiseltään sanoisin, että tämä on sitä Final Fantasya, jota olen vuosia odottanut. Tulevat vuodet näyttänevät, olenko oikeassa vai haaveilenko yhä.


Mitä ajatuksia sinulle heräsi trailerista? Oletko jo kehittänyt omia teorioitasi? Hypettääkö vai hermostuttaako?


2 kommenttia

  1. Tässä pelissä on kyllä munkin mielestä kaikki lähtökohdat melkeinpä kohdillaan! Toki futuristisetkin Final Fantasyt on olleet hyviä, mutta IX on ollut aina oma lemppari, joten palaaminen perinteisempään fantasia-teemaan on enemmän kuin mun mieleen! Eniten ehkä tällä hetkellä mietityttää se, että onkohan tämä peli Lightning Returns tyylinen, että pelattavana on ainoastaan tuo jo nähty päähahmo, vai saadaankohan myös muita jäseniä mukaan? Toivon, että saadaan, koska itsekin haluaisin tosiaan jo vähän enemmän vaihtelua pelin hahmoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo on hyvä kysymys, montako pelattavaa hahmoa tässä lopulta on. FFXV:ssä kun oli aluksi vaan Noctis, enkä kyllä ihan sitä toivoisi tällä kertaa. Toivotaan, että pelaajan tiimi muodostuu useammasta pelattavasta hahmosta. :)

      Sehän voi olla, että muita hahmoja säästellään ja esitellään sitten vasta myöhemmissä trailereissa. Sillä tavalla voidaan pikkuhiljaa just rakentaa hypeä, kun kaikkea oleellista ei heti paljasteta.

      Poista