Final Fantasy VII:n uusin traileri nostatti hypen kattoon

Tokyo Game Show on tältä vuodelta ohitse ja käteen jäi joukko kiinnostavia julkistuksia. Omalta osaltani eniten odotin lisätietoa ensi vuonna ilmestyvästä Final Fantasy VII remakesta, enkä joutunut pettymään. Uusi traileri tarjoili herkullista kutkutusta siitä, mitä tuleman pitää.



Traileri esitteli jälleen lisää hahmoja. Toukokuussa saimme tavata Cloudin, Aerithin, Jessien, Biggsin ja Barretin. Kesäkuussa meille esiteltiin Tifa, Marlene, Wedge ja Sephiroth. Tällä kertaa vuorossa oli mm. joukko turkeja ja salaperäinen uusi soldier, jota ei ole alkuperäisessä pelissä näytetty. Kuka hän siis on? Sen saamme tietää ehkä maaliskuussa 2020.

Voit katsoa trailerin alta:



Trailerilta ei puutu toimintaa ja räiskettä, mutta monet kohtaukset ovat tunnistettavissa alkuperäisestä pelistä. Toisaalta mukaan on selvästi lisätty myös uusia täydentämään tarinaa. Tämä on ehdottomasti hyvä asia, sillä pelin ensimmäisen episodin on sanottu keskittyvän pelkästään Midgariin mutta olevan kuitenkin täysmittainen peli kestoltaan. Jos remakessa toistettaisiin alkuperäisen pelit kohtaukset sellaisenaan, saattaisi kokemus jäädä tyngäksi.

Silmäkarkkia faneille - ja ehkä vähän muutakin


Remaken versio turkien Renosta
Totuushan trailerien perusteella on, että peli näyttää törkeän hyvältä. Myös kaikki hahmot ovat erittäin hyvännäköisiä. Vanhoissa grafiikoissa on oma nostalginen viehätyksensä, mutta kyllähän nykytekniikalla pystytään tuottamaan ihan toisenlaista silmäkarkkia kuin reilut parikymmentä vuotta sitten.

Oma Twitterin aikajanani onkin viime aikoina pursuillut kuvia niin Renosta, Sephirothista kuin Tsengistäkin ihastelevien kommenttien kera. Joku on muistanut tosin mainita myös, että Aerith näyttää tosi kauniilta. 

Myönnän, että tätä hehkutusintoilua on ollut tavallaan hauska seurata, vaikken ajoittain voi olla miettimättä, että tästäkö tässä on vain kyse; remaken kautta saadaan kuolattavia hahmoja, muusta viis?

Noh, ehkä ei kuitenkaan. Toivottavasti. (Ja arvaa vain, yhdynkö kuoroon, kun joskus myöhemmissä episodeissa saadaan Yuffie ja Vincent mukaan? Sitä paitsi Jessie ja Tifa ovat aivan törkeän kuumia, vaikken ole asiasta kauheasti huudellutkaan.)

Remaken versio turkien johtajasta Tsengistä
Hahmojen osalta minua kiehtoo ulkonäön lisäksi se, että joidenkin hahmojen tarinaa on luvattu syventää. Oletan sen tarkoittavan pääasiassa Avalanchen jäseniä (Jessie, Wedge ja Biggs), mutta toisaalta, miksei voitaisi tarkastella pöydän toista puolta myös. Esimerkiksi turkeista olisi kiva tietää lisää. 

Vaikka Reno, Rude ja Elena (jota ei ole vielä näytetty) esiintyvät alkuperäisessä pelissä säännöllisin väliajoin, tiedämme heistä lopulta melko vähän. En osaa sanoa, kertooko Before Crisis heistä enemmän, koska en ole sitä pelannut, mutta mielestäni alkuperäisessä pelissä heidän hahmonsa jäävät ohuiksi.

Tseng on myös hahmo, joka kiinnostaa minua. Muistelisin, että hänellä olisi ollut alkuperäisen pelin lisäksi jonkinlainen rooli Crisis Coressa, mutta muistikuvani ovat varsin hataria. En panisi ollenkaan pahakseni, jos myös Tsengin hahmoa avattaisiin tulevaisuudessa enemmän.

Odotan siis innolla sitä, mitä hahmoista lopulta kerrotaan ja näytetään. Kun varsinainen tarina on tuttu, suurimmat yllätykset voivat olla yksilötasolla.

Tuoretta toimintaa vai klassista vuorottelua?


Cloud ja Reno ottavat yhteen Aerithin kirkossa
Tulevan pelin taistelusysteemi on puhututtanut vanhoja faneja jo ennen kuin siitä saatiin erityisemmin tietoa. Fanit tuntuivat jakautuvan kahteen koulukuntaan: niihin, jotka haluavat vanhan systeemin modernissa ulkoasussa, ja niihin, jotka kaipaavat aktiivisempaa toimintaa. 

Keskustelua seuratessa en ole voinut kuin miettiä, että tässäpä Square Enixille haastetta. Ajattelin, ettei kaikkia voida mitenkään miellyttää vaan tekijätiimi joutuu tekemään ratkaisunsa suuntaan tai toiseen.

Mitä ilmeisimmin olin väärässä. Tokyo Game Show'ssa nimittäin paljastettiin, että pelissä on mahdollisuus pelata joko toimintatyyliin tai vaihtaa klassiseen systeemiin, jossa valitaan valikosta hahmon seuraava teko. 

En ole ihan varma, miten tuo käytännössä toimii ja onko molemmilla systeemeillä miellyttävä pelata. Se selvinnee vasta kokeilemalla, mutta alustavasti olen itse toiminnan kannalla. Vaikka viihdyn vuoropohjaisten taisteluiden parissa, jotenkin minulla on tunne, että toiminnallisempi tapa sopii Final Fantasy VII remakeen paremmin ja että peli on nimenomaan tarkoitettu pelattavaksi sillä tavoin. Voi kuitenkin olla, että siitä huolimatta kokeilen myös klassista systeemiä ihan mielenkiinnosta.

Minipelien paluu?


Uudella trailerilla nähtiin väläyksiä remaken minipeleistä
Alkuperäisessä Final Fantasy VII:ssä minipelejä tuntuu vilisevän joka kulmalla. On niin kyykkyjen tekemistä, delfiinihyppyä, elvytystä, lumilautailua kuin sukellusveneellä ajeluakin. Minipelejä on niin paljon, että jokaiselle epäilemättä löytyy oma suosikki ja inhokki.

Pelasin alkuperäisen pelin hiljattain läpi enkä voi sanoa, että olisin innostunut minipeleistä kovin paljoa. Jos kohta monet niistä ärsyttivät vähemmän kuin nuorempana, eivät ne silti herkkua olleet.

Henkilökohtaisista syistä toivon siis, etteivät minipelit näyttele kovin suurta roolia pääjuonessa etenemisen kannalta. Mielestäni ne ovat parhaimmillaan silloin, kun niiden pariin voi mennä vapaaehtoisesti puuhastelemaan. Silloin ne tuovat hauskaa lisäsisältöä niille pelaajille, jotka sellaista kaipaavat. Muut voivat jättää ne omaan arvoonsa ja keskittyä pelissä muihin asioihin.

Maaliskuu ei voi tulla liian nopeasti


Uusi traileri jätti jälleen mielen odottavaksi. Maaliskuu tuntuu olevan kovin kaukana, kun miettii pelin ilmestymistä.

Vaikka alkuun nihkeilin koko ajatukselle remakesta, nyt oikeastaan palan halusta päästä pelaamaan sitä ja kokea vanhan, tutun tarinan uudesta näkökulmasta. Toki on mahdollista, että en siitä innostu samalla tavalla kuin nyt etukäteen, mutta myös toisin voi käydä.

Square Enixillä on nyt selvästi toimiva markkinointitaktiikka. Pelillä on selkeä julkaisupäivä ja sitä ennen on tarjoiltu kurkistuksia tulevaan tasaisin väliajoin. Ainakin minuun tämä on toiminut, ja hype kasvaa tasaisesti jokaisen julkistuksen myötä. Toivottavasti peliyhtiö myös lunastaa tällä kertaa ilmaan ladatut lupauksensa.


Seuraa myös somessa!

https://www.instagram.com/afigaming_/ https://twitter.com/Afeni84


https://www.pelit.fi/

6 kommenttia

  1. oli iha epic pro chillisti blogi

    VastaaPoista
  2. Pelasin Remakea tämän vuoden Gamescomissa ja täytyy sanoa että onhan se hieno! Taistelu oli alkuun vähän outo oppia, mutta kyllä se siitä lähti sujumaan. Tykkäsin erityisesti siitä, että vaikka toimintamoodissa voit käyttää yhtä hahmoa itse ja tietokone hoitaa muut, mutta pystyt silti käskemään heitä käyttämään tiettyjä taikoja tai kykyjä kun se on mahdollista.

    Gamescomissa oli pelattavana vain Mako Reactorin alku, joka päättyi skorpionibossin voittamiseen. Taistelu oli ehkä vähän liian pitkäveteinen, johtuen varmaan myös hahmojen pienistä leveleistä, mutta silti viihdyttävä.

    Toivon todella että Remakessa voisi vaihtaa hahmojen nimet, sillä en ole ikinä sulattanut suussani Aerithia, vaan nimenomaan originaalin Aerisin. Toivon myös että näemme upeilla grafiikoilla sen kuuluisan kohtauksen, jossa Cloud pukeutuu naiseksi ja päätyy lopulta ruskettuneiden muskelimiesten kanssa kylpylään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! :)

      Olen salaa haaveillut, että joskus pääsisi Gamescomiin käymään. Olisi kyllä huisia! Mutta vielä ei ole tuo haave realisoitunut.

      Taistelusysteemi kuulostaa kertomasi perusteella oikein hyvältä. Odotan kovasti, että pääsen sitä vielä joskus myös itse kokeilemaan.

      Vähän epäilen, ettei nimiä voi ääninäyttelyn vuoksi vaihtaa. Trailerilla ainakin Aerithia on jo puhuteltu nimellä, joten oletan näin olevan myös pelissä. Toki ongelmaa voi lievittää, jos käyttää japaninkielistä ääninäyttelyä. Japanilaisittainhan hänen nimensä lausutaan [earisu]. Tosin sitten pitää kestää se, että Sephiroth lausutaan [sefirosu]. ;) Molemmissa nimissä kun on sama pääte alkuperäiskielellä, koska japanissa ei ole th-äännettä ja se korvataan su-tavulla, jonka u on melko vaimea.

      Poista
  3. Tuskinpa tuota tulee japaniksi pelattua, vaikka olisihan se hauska pelata hahmoilla kuten Kuroudu, Aerisu, Baretto ja Reetto :D Ääninäyttely kuitenkin sen verran hyvää tuossa, että pelaan mieluummin kuitenkin englanniksi. Kuten katsoin Advent Childreninkin.

    Jännä myös nähdä miten tarinaa on muutettu, sillä ohjaajan mukaan tarinassa on "lisäyksiä ja muutoksia". Esimerkiksi Sephirothin tarinahan on erilainen käännöksestä johtuen.

    Kuten vaikka sellainen tapaus, ettei Sephiroth tappanut Aerisia/Aerithia.

    https://www.reddit.com/r/FinalFantasy/comments/3vv41c/ff7s_english_translation_was_not_complete_and/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kielivalinta on toki maku asia. Hyvältähän se englanninkielinen ääninäyttely on trailerien perusteella kieltämättä kuulostanut, mutta itse todennäköisesti valitsen siitä huolimatta ainakin ensimmäiselle pelikerralle japanin.

      Mielestäni alkuperäisen pelin enkkuversiosta käy kyllä ilmi, ettei Sephiroth tappanut Aerithia vaan kyseessä oli Jenova. Toki tämä pitää osata vähän lukea rivien välistä, koska tietoa ei suoranaisesti hierota pelaajan naamaan. Ensimmäisellä pelikerralla missasin tämän seikan, mutta myöhemmin, kun oma kielitaito ja keskittymiskyky yms. olivat karttuneet, ei se jäänyt epäselväksi.

      Poista