Project Octopath Traveler -demo testissä

Ensimmäinen kokemukseni Switchin käytöstä oli hitusen yllättäen Project Octopath Travelerin demon parissa. Demo paljastui mielenkiintoiseksi ja vaikuttaa paljon synkemmältä kuin osasin odottaa.


Kuten aiemmin kerroin, meille kotiutui Nintendo Switch GameXpossa pyörähtämisen myötä. Olen aika pitkälti PlayStation-tyttöjä, mutta jotain tulee Nintendonkin laitteilla pelailtua. Switchin peleistä minua kiinnostaa erityisesti Xenoblade Chronicles 2, joka muuten ilmestyi perjantaina, mutta huomioni on saanut myös tuloillaan olevan Project Octopath Traveler. Sillä ei taida vielä olla edes julkaisupäivää, mutta demo kuitenkin ilmestyi hiljattain Switchille.

Demo olikin kaikin puolin kiva juttu. Se tarjosi kurkistuksen tulevaan peliin, mutta minulle myös oikean ensikosketuksen tähän konsoliin. Voin jo nyt sanoa, että tykkään Switchin ohjaimista sata kertaa enemmän kuin Wiin tai Wii U:n. Silti pro controller olisi ihan unelmavimpula, mutta ne ovat melkoisen arvokkaita, joten...

Yllättävää synkkyyttä ja mielenkiintoista taistelua


Demossa on mahdollisuus pelata kahdella eri hahmolla: Primrosella ja Olbericilla. Varsinaisessa pelissä on vielä kuusi muuta pelattavaa hahmoa.

Pelasin Primrosen tarinan alun, mutta Olbericin osuus on vielä toistaiseksi pelaamatta (koska FFIX vei mennessään). Aloitin demon pelaamisen englanninkielisellä ääninäyttelyllä, mutta vaihdoin sen japaniin. En sano, että enkkuäänet olisivat olleet kökköjä, mutta jostain syystä Primrosen ääni ei kuitenkaan miellyttänyt minua englanniksi. Japaniksi sen sijaan se tuntui toimivan, joten pelailin sitten sillä kielellä demon loppuun. Voi olla, että testaan saman jutun Olbericillakin.

Primrosen tarinan alku on varsin synkkä ja käsittelee teemoja, jotka eivät sovi lapsille eivätkä välttämättä kaikille aikuisillekaan. Väkivallan uhka on taustalla koko ajan eikä setti muutenkaan ole kevyttä. 

Toki pelin visuaalinen ilme pitää huolta siitä, ettei graafista väkivaltaa nähdä eikä voi esimerkiksi sanoa, että paljasta pintaa suoranaisesti vilahtaisi (jos ei taidekuvia hahmoista lasketa). Toisaalta kuitenkin myös se, ettei kaikkea esitetä suoraan verkkokalvoille, voi olla raskasta käsiteltävää. Ainakin minulla on sen verran mielikuvitusta, että se kyllä täyttää visuaaliset aukot. En siis tosiaan suosittelisi tätä peliä perheen pienimmille.

Mitä visuaaliseen puoleen muuten tulee, tykkäsin siitä kovasti. Se ruokkii sopivasti nostalgian nälkääni tuodessaan mieleen vanhemmat JRPG:t. Ainakin Primrosen osuudessa värimaailma oli hyvinkin ruskeansävyistä ja onkin mielenkiintoista nähdä, tuleeko tämä olemaan koko maailman yleisilme vai vaihteleeko värien käyttö sen mukaan, kenen hahmon tarinaa seurataan ja missä ollaan.

Myös taistelut olivat tuulahdus menneiltä ajoilta, mutta silti otteeltaan tuoreita. Vaikeustaso tuntui aika tiukalta, mutta toisaalta olenkin viime aikoina pelaillut vanhoja, tuttuja pelejä, jotka osaan ulkoa etu- ja takaperin, sekä uutuuksia helpolla vaikeustasolla. Ei ihmekään, jos jokin uusi ja ihmeellinen tuntuu hitusen hankalalta. 

Taisteluissa on mielenkiintoinen mahdollisuus boostata omia iskujaan. Systeemi toi mieleen Bravely Defaultista tutun Brave ja Default -kikkailun, mutta onnistui silti olemaan omanlaisensa. Tämä ominaisuus tuonee taisteluihin taktista elementtiä olematta silti liian taktinen, jotta minunkinlaiseni laiskanpulskea pelaaja jaksaa vielä innostua. Hyvältä siis näyttää toistaiseksi.

Jokaisella hahmolla on ilmeisesti omat kykynsä ja taitonsa, joita pelaaja voi hyödyntää. Ainakin Primrosen kohdalla näytti siltä, että hänen taidoillaan voi myös sahata omaa oksaansa, jos ei ole varovainen. Hahmon taitoja voi ja oikeastaan pitääkin käyttää pelissä etenemiseen ja pulmien ratkaisemiseen. Kovin syvällisesti tähän ei kuitenkaan demossa paneuduttu.

Ilmesty toki mutta älä liian pian!


Demossa minua viehätti erityisesti sen visuaalinen ilme, mutta myös tarina vaikuttaa kiinnostavalta. Tietenkään isosta kokonaisuudesta minulla ei ole vielä minkäänlaista käsitystä, mutta näyttäisi siltä, että luvassa on synkkiä ja aikuisille suunnattuja teemoja. Toivon mukaan niitä myös käsitellään niiden vaatimalla vakavuudella. Tämä ei tarkoita, ettenkö silti kaipaisi peliin huumoriakin. Sitä saa toki olla.

Pelistä jäi kivan odottava tunne demon jälkeen. Toivon silti, että julkaisu venyy pitkälle ensi vuoteen, koska minulla on jo pitkä lista muuta pelattavaa ja alkuvuodesta sitä on tulossa lisää. Kesä tai syksy voisi olla minun kannaltani optimaalinen tilanne.

Hassua, että joskus minusta tuntui, ettei pelattavaa ole tarpeeksi. Nyt on taas on se fiilis, että mielenkiintoisia japanilaisia roolipelejä tunkee sisään ovista ja ikkunoista. Project Octopath Traveler on ehdottomasti yksi niistä!

Lue myös


Ys VIII:n demo yllätti positiivisesti
Pikainen kurkistus Tales of Berseriaan
Final Fantasyn suloinen maailma

Oletko sinä kokeillut demoa? Herättikö se kiinnostuksesi?

http://www.pelit.fi/

Ei kommentteja