FFXV-demo - kun hype ei vain nouse

Tämä viikko on ollut Final Fantasy -faneille merkittävä tai ainakin osalle meistä. Saimme vihdoin kuulla Final Fantasy XV:n julkaisupäivän, jota on odotettu jo vuosia. Peli saadaan tämän vuoden syyskuun viimeisenä päivänä.

Samalla kun pelin julkaisupäivä kerrottiin, tuli pitkä lista muitakin siihen liittyviä uutisia. Final Fantasy XV ei nimittäin jää pelkäksi peliksi vaan siitä tulee viisiosainen anime ja elokuva. Brotherhood-animen ensimmäinen jakso onkin jo julkaistu, mutta siihen en tässä kohtaa paneudu sen suuremmin. Kun se on julkaistu kokonaan, saatan sille yhden postauksen uhrata... jos se on sen arvoinen.

Animaatioelokuva Kingsglaive tulee digitaaliseen levitykseen myöhemmin tänä vuonna. Elokuvasta onkin jo tullut teaser trailer. Tuo teaser toi lähinnä mieleen saman ajatuksen, mikä kummittelee koko Final Fantasy XV:n osalta. Ei se ole mitään "todellisuuteen perustuvaa fantasiaa" vaan tuotesijoitteluun perustuvaa fantasiaa. En pidä tästä suuntauksesta.

Näiden lisäksi saimme vielä toisen pelattavan demon, tällä kertaa ilmaisen. Kävinkin sen heti torstaina työpäivän jälkeen lataamassa, mutta koska torstai on nykyisin FFXIV-ilta, en sitä kuitenkaan pelannut. Vasta nyt lauantaina oli aikaa tarttua siihen.


Vaikka aiempi demo, Episode Duscae, ei saanut minua hyppimään innosta, onnistuin silti pettymään tähän uutukaiseen. Olihan se taas nättiä katseltavaa ja sekä carbuncle että lapsi-Noctis söpöjä, mutta siihenpä se oikeastaan jäikin. Demo hieroi minua pahemman kerran vastakarvaan.

Minusta kamera oli aivan liian lähellä Noctista, joten ympäristöä oli hankala havainnoida. Sen lisäksi kontrollit eivät meinanneet millään istua paksuun kallooni (niiden kanssa tuskailin kyllä edellisessäkin demossa), ne kun menevät ristiin muiden pelaamieni pelien kanssa.

Seuraava ärtymyksen aihe olivat kerättävät keltaiset kikkareet. Mikäs Kingdom Hearts tämä yhtäkkiä onkaan? Minusta tuollainen touhu ei vain sovi Final Fantasyyn. Kikkareiden tarkoitus ei edes avautunut missään vaiheessa. Lisäksi ympäristössä oli jättikokoisia nappeja, joihin astumalla vaihtui vuorokaudenaika tai säätila (sekä sai tavaraa taisteluita varten).

Tässä kohtaa en voi sanoa muuta kuin, että toivon näiden kahden ominaisuuden puuttuvan varsinaisesta pelistä. Minusta ne rikkoivat illuusiota eivätkä millään muotoa sopineet muuhun kokonaisuuteen. Tosin ehkä sää- ja aikanamiskat olivat mukana lähinnä esittelemässä sitä, miltä paikat näyttävät eri keleillä ja eri aikaan päivästä. Toivottavasti!

Myös taistelu tuntui tympeältä. Yksinkertaisuudessaan sai pitää ympyrää pohjassa eikä tarvinnut edes itse juosta vihollisen kimppuun. Pikku-Noctis kipitti tappamaan painajaisiaan miekan ja vasaran avulla, minä katselin menoa. Episode Duscaessa taistelu oli hieman monipuolisempaa warppailun ja summonoinnin ansiosta, mutta en ainakaan vielä ole päässyt sen makuun.

Odotin luultavasti demolta myös vähän liikaa. Kuvittelin sen kertovan jonkinlaisen kunnollisen tarina Noctisin lapsuudesta, mutta lähinnä se oli päätöntä pyörimistä poitsun unimaailmassa. Siinä käveltiin erilaisissa ympäristöissä, taisteltiin painajaisia vastaan ja muututtiin välillä autoksi, koska miksipä ei. Mitään kunnollista otetta Noctisin lapsuudesta tai pojun persoonasta demon perusteella ei kuitenkaan saanut. En ehtinyt edes kunnolla kiintyä puhelimeen maagisesti tekstareita ja emojeja lähettävään carbuncleen.

Ei siis voi sanoa, että olisin mitenkään erityisen innostunut. Demo ei nostattanut minulle minkäänlaista hypeä ja oikeastaan sekä anime että elokuvakin saivat vähän huokailemaan. Sisäinen metsästäjä-keräilijäni vaatii ne kokoelmaani lisäämään, mutten osaa niistä silti innostua. Lähinnä ihmettelen, eikö Final Fantasy XV kykene itsenäisenä peliteoksena seisomaan omilla jaloillaan, kun sen ympärille pitää jo ennen ilmestymistä kasata kaikenlaista muuta. En sano, etteivätkö anime ja elokuva voi olla hyviä - tai vähintäänkin riittävän viihdyttäviä - mutta minä peräänkuuluttaisin nyt ensisijaisesti sitä seuraavaa pääsarjan peliä. Yksi sellainen, kiitos, ja sitten kohti Final Fantasy XVI:ta.

http://www.pelit.fi/

4 kommenttia

  1. No käytännössä tämä demohan oli nimenomaan teknologia demo, niillä napeilla ja krääsällä mitä saatiin esiteltiin lähinnä pelimoottorin hienouksia. Pelattavuus ei kyllä ollut kohdallaan ja omalla kohdallani odotan ennemmin uutta Star Oceania kuin tätä.

    Itsellä myös huomio kiinnittyi tuohon Kingdom Hearts tyyliin niin ulkoasussa kuin pelattavuudessa. Itselleni FF sarjan pelit ovat vuoropohjaiseen taisteluun nojautuvia eikä niinkään hack & slash tyyliin edes sopivia. Eikä taisteleminen ollut edes mukavaa saatikka haastavaa, nappi pohjaan ja se on siinä. WTF?! En yhtään pidä tästä mihin suuntaan FF sarja on viety. Saisivat jo jollain eri nimellä alkaa näitä pelejä kutsumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se taisi olla. Omatkin odotukset on enemmän sen Star Oceanin puolella tällä kertaa. Voi sitten kinata miehen kanssa, kumpi sitä pääsee ensin pelaamaan. :D

      KH:t ei ole koskaan olleet mun juttu, joten siinä mielessä häiritsee nuo yhtäläisyydet todella paljon. Haluaisin Finaleilta sitä vähän perinteisempää menoa (tosin esim. Type-0:n taistelusysteemi on ollut ihan jees). FFXIV on tarjoillut kyllä kivasti vanhempien Finaleiden tuntua, vaikkei taistelut vuoropohjaisia olekaan. Sen ainoa vika on se, että se on moninpeli. :D

      Elättelen edelleen toiveita, että FFXVI olisi vähemmän realistisuutta ja enemmän fantasiaa sekä jotain muuta kuin hack & slashia, mutta saapa nähdä. Ja sekin on kokonaan oma juttunsa, koska se edes tulee. Pahimmassa tapauksessa saadaan vielä FFXV-2 ja FFXV-3, ennen kuin seuraavaa varsinaista osaa voidaan edes ajatella. -___-

      Poista
  2. Tuota olen pelännyt siitä asti, kun kuulin FFXV:n taistelun muistuttavan Kingdom Heartsia, että kohta rupeaa jaloissa pyörimään munnyja yms. Muutenkin Finaleiden taistelu ja tasosysteemi on kautta sarjan ollut hack & slashia syvempi ja mielekkäämpi, jopa FFXIII:ssa, vaikka siinäkin pääasiassa hakataan auto-battlea.

    Itselläni on ollut monta urheaa yritystä kiinnostua FFXV:stä, mutta kuten blogin otsikkokin kertoo, kun hype ei nouse niin hype ei nouse. FFXIII oli viimeinen Finali, josta jaksoin aidosti innostua ja sekin oli loppujen lopuksi suht. laimea kokemus.

    Onko sitä tullut vanhaksi, vai mikä tässä mättää?!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama oli munkin pelkoni. En erityisemmin hack & slashista perusta, vaikka se toki toisiin peleihin mukavasti istuukin. Finaleiden taistelusysteemeissä on melkein kaikissa ollut oma koukkunsa ja viehätyksensä, myös parjatussa XIII:ssa.

      Ehkäpä sitä on tosiaan tullut vanhaksi, kun ennen oli kaikki paremmin, Final Fantasytkin... :D

      Poista